Arts escèniques

#jotambé, a la Beckett

La sala programa un cicle en què l’abús i l’agressió són el centre dels muntatges

La programació arrenca aquesta setmana amb tres produccions que coincideixen en la denúncia

Segons recomptava ahir TV3, 13 dels 23 judicis que comencen aquesta setmana a les audiències provincials de Catalunya són per agressions o abusos sexuals. La Sala Beckett programa els propers mesos el cicle #jotambé, en què ha concentrat muntatges en els quals l’abús i l’agressió són el centre de la trama. La sala, el 2018, ja va fer tota una invitació a fer una revisió dels estereotips de gènere que va ajudar espectadors i dramaturgs a posar-se unes ulleres liles. Josep Julien agraïa, fa uns dies, en la presentació del cicle: “[Treballar en aquest muntatge] m’ha donat l’oportunitat de revisar-me, en veure en què hem estat còmplices els de la meva generació.” El cicle pretén visibilitzar uns usos i rols que són sistèmics a la societat i cal revisar-los. Les programacions d’espectacles es completen amb conferències i cursos que aborden la temàtica de manera calidoscòpica i amb la possibilitat d’aprofundir-hi. Avui s’estrena Sandra, de Daniela Feixas, i dijous la també inquietant Sota la neu, d’Anna Llopart. També l’Agrupación Señor Serrano presenta la segona càpsula del seu projecte de teatre (només per a canalla) Olympus. Fidel a la temàtica ha construït Amazones, que es podrà veure a partir d’aquest dissabte.

L’actriu i autora Daniela Feixas retorna al món dels abusos. Després de construir Serà el nostre secret, una peça de verbatim (teatre documental fet a partir de declaracions de víctimes i especialistes que es reprodueixen a escena), ara presenta un treball que planteja una revisió de l’adultocentrisme: quan la canalla fa una denúncia, es tendeix a fer-los menys cas; i als adolescents se’ls estereotipa. Elena Tarrats interpreta la protagonista, que viu una situació d’abús. L’assessora de moviment Carla Tovias adverteix que la peça aspira que el públic “treballi la mirada per detectar possibles casos d’abús del nostre entorn.”

Llopart fa a Sota la neu una reescriptura molt lliure del conte de La reina de les neus, de Hans Christian Andersen, que barreja ficció i realitat, jugant a través d’una protagonista (Paula Malia) que es veu obligada a viatjar a la seva infància i entendr e els traumes del passat. Àlex Casanovas i Laura Conejero són uns personatges que l’acompanyen i que tenen una certa estranyesa. “Podrien haver sortit del conte però formen part de la vida real”, insinua Casanovas.

‘Amazones’, dels Serrano

Després de Prometeu, l’Agrupación Señor Serrano convoca la canalla (sense pares que els facin d’intermediaris ni censors involuntaris) a atacar el mite de les amazones, uns personatges femenins de caràcter que, en realitat, apareixen espigolats en diverses trames mítiques. Decideixen marxar dels seus poblats i formar-ne un de dones únicament. La trama es relaciona amb l’aventura de Francisco de Orellana, al segle XVI, que va descobrir, precisament, el riu Amazones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda