Cultura

L’enemic de les rosses

Abe The Ape ret homenatge a Hitchcock amb un llibre il·lustrat ‘vintage’

La lectura és doble: textos i, sobretot, unes il·lustracions que sintetitzen el motiu escollit

Cínic, misogin, masclista, reprimit, ambigu, tímid, assetjador, genial, magistral... Tot això i molt més era Alfred Hitchcock. Un cineasta referencial convertit en mite quan es va treballar el que anomenaríem esdevenir el primer director estrella: el seu nom podia vendre una pel·lícula i salvar-la del fracàs. L’home davant del títol, amb el permís de Frank Capra. També, posant les coses a lloc, en temps del #MeeToo, un personatge que hauria estat defenestrat.

L’il·lustrador Abraham Menéndez, conegut pel sobrenom Abe The Ape, ha volgut contribuir a aprofundir sobre aquest home que va saber plasmar en imatges conceptes tan pertorbadors com la necrofília, el fetitxisme i la repressió sexual a través de pel·lícules que formen part de la història del cinema. Ho fa amb un llibre titulat Alfred Hitchcock. El enemigo de las rubias (Lunwerg Editores, 2021), que es devora amb la mirada, com si el lector fos el James Stewart de La finestra indiscreta en potència.

La lectura és doble: a través d’unes il·lustracions –la base sobre la qual se sustenta el llibre– que són capaces de sintetitzar en una sola imatge el personatge o el motiu escollit, i amb el poc text que les acompanyen, això sí, suggestiu. D’aquesta manera, l’autor recorre la filmografia, les seves actrius fetitxe i les seves influències a través d’unes il·lustracions elegants, iròniques i molt vintage.

I, és clar, Sir Alfred també estava poblat de glamur, luxe i... rosses. Moltes rosses! Carole Lombard, Doris Day, Eva Marie Saint, Grace Kelly, Janet Leigh, Kim Novak, Madeleine Carroll, Marlene Dietrich, Tippi Hedren i Vera Miles hi tenen el seu capítol destacat. Però també dones com la inseparable Alma Reville: “El toc Hitch tenia quatre mans i dues eren d’Alma.”

I també una mirada feminista

Publicat originalment el 1988 i reeditat el 2016, Las mujeres que sabían demasiado és un clàssic sobre la teoria del cine i la crítica feminista. Des de l’estudi de set pel·lícules icòniques d’Alfred Hitchcock –Xantatge, Assassinat, Rebeca, Encadenats, La finestra indiscreta, Vertigen i Frenesí–, Tania Modleski reflexiona sobre la polèmica relació entre l’autor britànic i els seus personatges femenins en un volum reeditat per l’editorial El Mono Libre. Un llibre amb el qual es pretén esclarir, a través d’explicacions psicoanalítiques, l’ambivalència en la seva obra i per què “malgrat la considerable violència amb què tracta les dones en els seus films, elles es resisteixen a l’assimilació patriarcal”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.