Cultura

Trapezi de plata

Reus torna a ser capital del circ de Catalunya, evitant aglomeracions per garantir les condicions sanitàries i estirant el sector per enfortir la xarxa de gires

S’han programat una trentena de títols fins diumenge; des d’avui es concentra el gros de les actuacions
El Cabaret de Circ torna al parc Sant Jordi dins d’una vela de 1.200 localitats

Reus i Vilanova i la Geltrú van tenir la pensada de muntar un festival de circ fa 25 anys, alternant-se. Se sabien capitals de comarca amb recursos limitats i van avançar-se a encapçalar el circ a Catalunya. Amb l’aparició dels festivals estratègics, impulsats pel Departament de Cultura, es va poder reforçar un cartell que havia anat perdent llençols a cada canvi de govern de cada Ajuntament. Avui comença el gros de la 25a edició de la Fira Trapezi , conscients que han hagut de renunciar a la contractació internacional i han espaiat les funcions per tornar al format del 2019, abans de la pandèmia, tot i les restriccions per limitar l’excés de contactes.

La primera Producció Nacional del Circ fruit del Pla d’Impuls del Circ, Estat d’emergència, s’havia d’estrenar al Trapezi del 2020. En realitat, Reus serà la seva darrera plaça. El confinament va trastocar totes les agendes. El títol va ser molt més premonitori del que havien imaginat quan van presentar el projecte al concurs, mesos abans. Tot i que l’any passat es va fer una edició del Trapezi de circumstàncies, aquest cop es torna a l’indispensable presencialitat, encara que sigui amb un aforament molt reduït. I traslladant les accions multitudinàries de carrer a espais acotats amb un aforament màxim. Aquest any no es podrà brindar amb vermut per un festival amb 100.000 espectadors voltant per Reus aquests dies, però sí que hi haurà l’imprescindible perquè es retrobin artistes amb programadors i anar enfortint el teixit de gires del circ a Catalunya.

El festival té mig milió d’euros de pressupost, similar al de les darreres edicions. S’han contractat una trentena de companyies, la majoria catalanes i de l’Estat espanyol. Per compensar la mancança de les produccions internacionals s’ha obert el concurs d’audiovisuals. L’èxit augura que serà una iniciativa fruit de la pandèmia, “que ha arribat per quedar-se”, deia el regidor de Cultura de Reus, Daniel Recasens.

De les propostes de les companyies catalanes destaquen dues estrenes: la de Los Galindos (MDR, Mort De Riure) i la de Leandre Ribera (Fly me to the moon), així com el suport a la producció del Trapezi a Psirc. Enguany es veuran dos fragments (que es van treballar amb les aportacions del 2020 i del 2021) i s’espera que per al 2022 les quatre càpsules que es generin acabin formant un espectacle. El títols de les primeres càpsules insinuen humor sarcàstic: De quan Zeus es va fer vegà i De quan Alexa va comprar la seva roba a Humana. Reus també ha programat les desacomplexades Random, Desdèmona d’Alba Sarraute i el Veus que no veus de Pepa Plana.

En l’àmbit estatal, genera expectativa el segon treball de la companyia Nueveuno, (Suspensión, que combina coreografia, malabars, manipulació d’objectes, acrobàcies i màgia). La companyia madrilenya va debutar amb una peça molt celebrada arreu: Sinergia 3.0. Per una altra banda, la formació Pistacatro i la seva Orquesta de Malabares, un espectacle que relaciona música i circ amb sis malabaristes i una banda municipal. Al Trapezi, la trentena de músics que hi intervenen són de la Banda Simfònica de Reus. L’obra farà de cloenda del Trapezi, si no es té en compte amb el Cabaret.

Avançar l’horari final

El Cabaret de Circ que, des que va assumir la direcció artística Leandro Mendoza, s’havia traslladat a la cèntrica plaça Mercadal, ara torna al parc Sant Jordi en una vela per a 1.200 persones. Aquesta actuació, que històricament recollia el públic i artistes que havien estat voltant pel Trapezi fins a altes hores de la matinada, haurà d’arrencar a les 21.15 hores i acabar la funció a les 23 hores (condicions per poder celebrar sense angúnies l’edició 25a, el Trapezi de plata, aquest cap de setmana, a la capital del Baix Camp).

Estrenen el circ audiovisual

Ahir al migdia es van fer públics els veredictes de la primera edició dels premis Trapezi Peces Audiovisuals. Aquesta convocatòria es va realitzar pensant en com integrar la mirada internacional en l’actual edició del Trapezi, afectada per les restriccions sanitàries. En la categoria Experiències de Circ, el premi ha estat per la peça Historia d’un mur, de Laura Carrau, que retrata la vivència del Col·lectiu Mur, format per intèrprets de diversitat funcional. El jurat ha volgut destacar “la seva narrativa audiovisual, la mirada inclusiva que trenca murs i els cossos discordants que converteixen el circ social en una proposta artística d’excel·lència”. En aquesta categoria, també s’ha atorgat un accèssit a Los Excéntricos pel seu Els pallassos de la natura. D’altra banda, a la categoria L’art del Circ, la guanyadora ha estat Entre Aguas, de Celso i Frana de la companyia Eia, “per la seva poètica visual, senzilla i evocadora, que ens fa partícips d’un moment íntim i transformador a través del llenguatge del circ”.

En aquesta primera edició s’han rebut 27 candidatures (10 per la categoria Experiències de Circ i 17 per la categoria L’art del Circ i el guanyador de cada categoria s’ha emportat una dotació econòmica de 2.000 euros). El jurat ha destacat la qualitat de les obres, tant en l’àmbit audiovisual com l’artístic. Alhora, s’ha volgut valorar la participació internacional, perquè s’han rebut peces des de Mèxic, Brasil, Croàcia, Argentina i diferents punts de Catalunya i de l’Estat espanyol.

Leandro Mendoza, director artístic de la Fira Trapezi i membre del jurat, ha explicat que “el circ és un sector amb molt poc material audiovisual i, en aquest sentit, amb aquests premis, s’ha impulsat la creació d’un fons de material audiovisual que permeti consultar propostes d’anys anteriors. Així, es podrà documentar propostes, títols, tècniques, testimonis i apropar les noves narratives a tots els públics”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Judith Colell, nova presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català

barcelona

Txarango reinterpreta els seus grans èxits amb veus amigues en el disc de comiat ‘El gran ball’

Barcelona
James Rhodes
MÚSIC I ESCRIPTOR

“Mai tornaré a fer res tan important com haver donat suport a aquesta llei”

BARCELONA

La Terra és una gran habitació

BANYOLES
Fotografia

Retrat incomplet

Banyoles

Lluís Lozano surt a navegar a ‘Canta’m una havanera’

figueres

Captar allò que va ser

barcelona

La Fundació Mascort revisa mil anys de ceràmica catalana

Torroella de Montgrí

Ramon Blanch publica la novel·la ‘L’última carta’

girona