Música

Dylan: 80 anys en 8 moments

El músic, una de les figures més rellevants del segle XX encara en vida, celebra demà el vuitantè aniversari

Qui conegui una mica el tarannà del personatge sabrà que, per a Bob Dylan, els aniversaris rodons (amb l’excepció, potser, d’un concert de celebració, l’any 1992, dels seus trenta anys d’ofici al Madison Square Garden) no van mai acompanyats de grans escarafalls. Robert Zimmerman, però, demà fa vuitanta anys i la concessió, l’any 2016, del Nobel de literatura; l’anunci, fa uns dies, de l’obertura d’un Bob Dylan Center l’octubre del 2022 a Tulsa (Oklahoma); o la publicació, el 2020, d’un disc tan monumental com Rough and rowdy ways contribueixen a reafirmar-lo com un dels personatges fonamentals del segle XX encara en vida. A continuació, vuit moments triats de la seva dilatadíssima biografia.

1961

Res del que parlarem a continuació hauria succeït si, l’any 1961, John Hammond, àvid cercatalents a Columbia Records, no hagués quedat fascinat per aquell noi a qui, el seu fill, havia vist feia poc tocar al Village de Nova York. “Les modes, a en John, no li importaven”, explicaria Dylan –que el mes de gener d’aquell mateix any s’havia trobat amb Woody Guthrie, la seva principal inspiració– dècades més tard. “I jo era molt poc, poquíssim, comercial, però no em va abandonar.”

1963

Dylan i Joan Baez canten plegats en la marxa pels drets civils de Washington, el 28 d’agost. Feia només tres mesos que s’havia publicat The Freewheelin, amb cançons com ara Masters of war i Blowin’ in the wind, i aquell mateix estiu començava l’enregistrament de The times they are a-changin’. Molts veien Dylan com a portaveu d’una generació. Ell, però, ja començava a sentir-se manipulat pel moviment de protesta.

1965

L’any en què, al festival de Newport, davant l’estupefacció dels guardians de les essències folk, Dylan va electrificar la seva música és considerat –encara més a partir que, l’any 2005, Martin Scorsese ho mitifiqués en el film No direction home– l’inici d’una nova era. El maig de l’any següent, a Manchester, un espectador, Keith Butler, li va cridar: “Judes!” Dylan va dir que no el “creia” i va demanar a The Band, que l’acompanyaven, que toquessin “rematadament fort” la següent cançó: Like a Rolling Stone. Tres dècades i mitja després, Butler, aleshores resident al Canadà, viatjava expressament al Regne Unit per explicar davant els mitjans, talment com una celebritat, aquell episodi, coincidint amb la publicació del concert com a part de les Bootleg Series.

1968

El 20 de gener, i amb l’acompanyament, també, de The Band, Dylan feia la seva primera aparició pública en vint mesos per a un memorial de Woody Guthrie al Carnegie Hall de Nova York. Es posava en relleu, potser per primer cop, l’interès del personatge –que, entre el juliol del 1967 i el setembre del 1969, va tenir tres fills amb la seva dona, Sara Lownds– de viure completament allunyat dels focus mediàtics, amb una vida privada, encara ara, rica en enigmes.

1979

La carrera de Dylan està plena de girs imprevistos de guió, un dels més cèlebres és la seva conversió al cristianisme, que va irritar els seus seguidors tal com, una dècada i mitja abans, ho havia fet la seva suposada renúncia a la música folk. L’anomenada “etapa cristiana” de Dylan va quedar plasmada en dos discos, el primer dels quals, Slow train coming, fet amb Jerry Wexler de productor. “Bob, estàs parlant amb un jueu ateu de 62 anys”, s’ha escrit que va dir quan Dylan el va intentar evangelitzar. “Posem-nos a fer el disc, vinga.”

1984

Com tantes altres estrelles, Dylan s’ho va prendre en calma per venir a actuar a Catalunya. Ho va fer, finalment, el 28 de juny del 1984 al Miniestadi, en un concert promogut per Gay Mercader que va començar amb Highway 61 Revisited i va finalitzar, vint-i-cinc cançons més tard, amb Blowin’ in the wind, amb Carlos Santana de convidat. Dylan tornaria cinc anys més tard al Palau d’Esports i, d’ençà d’aleshores, les visites a Catalunya, no van ser escasses, amb cites al Poble Espanyol, el Doctor Music d’Escalarre, els festival de Cap Roig i de Pedralbes o, ja el 2018, absorbit pel cançoner popularitzat per Frank Sinatra, el Gran Teatre del Liceu.

1988

Dylan, com els Rolling Stones o Neil Young, és l’exemple paradigmàtic d’artista a qui els anys vuitanta no van fer cap favor. Els més ferms candidats a ser considerats els seus pitjors discos (Knocked out loaded i Down in the groove) formen part d’aquell període. I algunes de les seves imatges més vergonyoses (no obrint boca en un vídeo mentre d’altres cantaven We are the world o fent, potser, la seva pitjor actuació amb Ron Wood i Keith Richards en el Festival Live Aid), també. Tanmateix, el 1988, tornava a somriure quan, per cap altra raó que l’amistat, va formar Traveling Wilburys amb Roy Orbison, George Harrison, Jeff Lynne i Tom Petty. Ni abans ni després ha existit un “supergrup” de tanta potència.

2015

Dylan va resistir-se, l’any 2017, a fer el discurs d’acceptació del Nobel, imprescindible per rebre’n la dotació i amb cites, en el seu cas, a l’Odissea d’Homer i Moby Dick. Més entusiastes van ser les notes d’agraïment que, dos anys abans, va llegir quan, a Los Angeles, se’l va reconèixer com a Persona de l’Any en la gala benèfica Musicares, i que, segurament, contenen les seves reflexions més interessants d’ençà la publicació, onze anys abans, de Cròniques, autobiografia de la qual ja molt pocs confien en una continuació. Dylan carregava contra els crítics que, des del primer dia, l’acusen de cantar “com una granota” (“per què no diuen el mateix de Leonard Cohen?, per què no diuen el mateix de Tom Waits”, es preguntava), recordava com havia començat a escriure a partir de velles cançons folk i reconeixia que ningú hauria cantat mai tant les seves cançons si abans no ho haguessin fet Peter, Paul & Mary, Joan Baez, els Byrds o Nina Simone.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

pensament

Mor el filòsof i polític Josep Maria Terricabras

Girona
Música

Joan Enric Barceló presenta a casa el seu debut literari

Vidreres
Cinema

El Truffaut convida a sushi per celebrar els 3 mesos de ‘Perfect days’

Girona
cultura

El Museu d’Història de Barcelona busca director amb un procés de selecció que aixeca recels

barcelona
guardó

Antonina Canyelles, premi Jaume Fuster

Barcelona
Cinema

Blanes estrena un festival de cine que reconeix la trajectòria de Mònica Randall

Blanes
Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona
NOVETAT EDITORIAL

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA