Música

Simfonies d’amor i odi

L’Auditori de Barcelona presenta una temporada amb vocació de normalitat i una densa programació que inclou 430 concerts, entre els quals, 16 estrenes mundials

L’OBC tindrà nou directores convidades, en una clara aposta per l’equitat de gènere

Després de la creació, arriben l’amor i l’odi: sentiments eterns, confrontats i universals que són motors de les passions i del món en general, inclosa la música. L’amor i l’odi seran els protagonistes de la temporada vinent, la 2021/22, de L’Auditori de Barcelona, com a “segon moviment” de la programació que el seu director, Robert Brufau, va concebre per a tres temporades consecutives articulades a partir d’un “relat artístic unitari” inspirat en un cicle vital de tres fases: la temporada actual, dedicada a la Creació, com a gènesi i punt de partida; la vinent, Amor i odi, com a desenvolupament, i la 2022/23, titulada Mort o retorn, com a final obert.

Amb una gala en què van actuar les dues formacions residents de L’Auditori –l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) a l’escenari, i la Banda Municipal de Barcelona entre les butaques del primer pis–, així com el pianista Xavi Torres i el duet vocal Tarta Relena, Brufau va presentar “una temporada normalitzada” que inclourà 430 concerts, 16 estrenes mundials, 14 estrenes nacionals, 17 encàrrecs i 32 concerts amb obres vinculades al patrimoni català, tant peces històriques com estrenes mundials i encàrrecs.

Bernat Vivancos (Barcelona, 1973) i Joan Magrané (Reus, 1988) seran els dos composicions convidats de la nova temporada. Entre tots dos intervindran en 9 concerts de la programació, amb la participació de l’OBC o la Banda Municipal, però també dins la temporada de cambra o del festival Llums d’Antiga, dins del qual també actuarà Jordi Savall d’abril vinent, amb Hespèrion XXI, a la basílica de Santa Maria del Pi.

Els “clàssics imprescindibles” com ara Bach, Brahms, Haydn, Mahler, Txaikovski i Stravinski conviuran en la nova programació amb les estrenes i la nova creació, d’autors com ara Casablancas, García-Tomàs, Cervelló o Thomas Adès, compositor convidat de la temporada actual, juntament amb Cassandra Miller.

L’OBC reprendrà el gran repertori orquestral “a través d’un recorregut per la culminació de l’expressió romàntica”, tant sota la batuta del seu titular, Kazushi Ono, com d’altres directors, entre ells nou dones, dins l’aposta de L’Auditori per aconseguir al màxim l’equitat tant pel que fa a la direcció com a la composició de les obres presentades. Les directores Alondra de la Parra, Anja Bihlmaier, Tabita Berglund, Ruth Reinhardt, Lina González-Granados, Anna-Maria Helsing, Stephanie Childress, Giedré Šlekyté i Laurence Equilbeyrepresentaran un 37% de les batutes que dirigiran l’OBC, al costat de Juanjo Mena, Duncan Ward o Pinchas Zukerman. També creixerà el nombre de compositores, amb noms com ara Lili Boulanger, Sofia Gubaidulina, Andrea Tarrodi, Betsy Jolas, Raquel García-Tomás, Louise Farrenc, Mariona Vila i Kaija Saariaho. Com a solistes, l’OBC tindrà el violoncel·lista Sheku Kanneh-Mason, el pianista Pierre-Laurent Aimard, les sopranos Núria Rial i Annette Dasch, la violinista Patricia Kopatchinskaja i el pianista Marco Mezquida, que coincidirà amb la cantaora María José Llergo en Tres amores oscuros de Palomar. L’OBC també portarà a terme el Festival Kahmàninov, entre el 4 de març i el 5 d’abril, amb motiu dels 150 anys del seu naixement i els 80 de la seva mort. A l’abril, l’orquestra farà una gira per Escandinàvia, amb Juanjo Mena a la direcció i el violoncel·lista Pablo Ferrández, per culminar la celebració de l’any Robert Gerhard, de qui interpretaran Danses de Don Quixote.

Pel que fa a orquestres internacionals, passaran per L’Auditori la Simfònica del Teatre Mariinsy de Sant Petersburg, dirigida per Gergiev; la Simfònica de Düsseldorf, amb András Schiff al piano, i la Simfònica de Viena.

La Banda Municipal, amb Rafael Pascual Vilaplana com a titular i set directors convidats, estrenarà obres de Brotons, Corraliza, De Jorge Artells, Guinovart, Sparke i Vivancos. Pel que fa al nou Cor de L’Auditori, dirigit per Xavier Pastrana, participarà en tres concerts, dos amb l’OBC i una a cappella: Oltra, una obra sobre poemes de Lorca, Verdaguer i Pere Quart.

Kings of Convenience

El cicle Sit Back, dedicat a la música popular actual, s’obrirà l’octubre vinent amb Kings of Convenience i inclourà també concerts de Jon Hopkins, Pau Vallvé, Enric Montefusco i, entre altres propostes, Amor Odi Radioshow amb Ferran Palau, Jordi Matas i convidats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia