Arts escèniques

Teatres sense límits

Teatre privat i públic pressionen perquè Salut decreti el desconfinament a les sales en una temporada ambiciosa que vol recuperar part del públic perdut

Adetca confia que Catalunya se sumi a les capitals culturals que tornen a l’aforament ple
Els espectacles musicals van caure un 50% respecte a la temporada 2019/20

Poc més d’un milió d’espectadors. Aquest és el forat que ha fet la pandèmia si es compara la temporada prepandèmia 2018/19 amb la que es va acabar aquest agost. Si el 2018/19 es va arribar als 2,5 milions, la temporada passada (plena de restriccions que anaven variant) es va quedar en un treballat 1,4 milions d’espectadors. Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya) espera recuperar aquest sostre en dos anys. Per fer-ho possible és necessari que Salut aixequi les restriccions de públic (actualment del 70%, també han estat puntualment del 50% el curs passat). Consideren que es pot demanar ara, vist el ritme de vacunació (per sobre del 70%), i que les dades demostren que s’ha superat àmpliament la cinquena onada. L’eslògan #laculturaéssegura ho constata, que no hi ha notificat cap brot en les platees dels teatres. Es demana que hi hagi la mateixa restricció que al transport públic (sense cap limitació d’aforament ni de seients). Places com Londres, París, Nova York o Dinamarca ja plantegen el retorn al 100%. L’accés a l’art, a més, ha de ser una part de la solució davant l’onada de casos de salut mental que Salut pronostica. Ahir es va celebrar la 20a edició de la gala Catalunya, aixeca el teló al Liceu i es va voler reconèixer el Premi a la Trajectòria a La Cubana pels seus 40+1 anys (està previst que, al gener, tornin a fer temporada al Coliseum). Ahir avançava que l’exposició de Sitges s’allarga, per ara, fins al Nadal.

La temporada 20/21 es va batejar com la temporada de “resistència”; ara arriba el principi de la remuntada. Les sales van obrir conscients que calia atendre les demandes del públic i que era imprescindible generar activitat per a la subsistència del sector. Quan la restricció va tornar al 50%, la Generalitat va presentar un ajut extraordinari perquè les empreses poguessin reclamar fins al 70% de la recaptació. Ara, deia ahir la presidenta d’Adetca, Isabel Vidal, prefereix que sigui el mercat el que reguli el públic. En realitat, la mitjana del tots els espectacles en aquests darrers anys d’anàlisi no superen el 60% de l’aforament total. Però és indispensable per a les productores dels muntatges de major despesa artística (com ara els musicals) que puguin disposar del sostre del 100%. Si el curs passat es va subsistir fent un grapat de reposicions i amb el suport de l’administració, ara cal donar via lliure a la taquilla. El TNC i el Lliure, per exemple, no han explicat la seva programació ni han posat a la venda les seves entrades per veure si poden oferir el 100% de les localitats. A Temporada Alta, explicaven fa uns dies, aquest dijous es posen a la venda el 70% de les localitats i que, si s’alliberava l’altre 30%, les entrades s’haurien de vendre separades, probablement. El Liceu preveu el 70% fins al gener i, a partir d’aquesta data, el 100% de l’aforament.

Què significa el 1.450.330 espectadors respecte a la temporada passada? Un 17,4% per sota d’assistència (que va tenir de setembre a febrer com a temporada prepandèmica i de març a juny amb les sales tancades totalment) i un 43,5% per sota de la temporada 18/19. Quant a recaptació s’ha passat dels 64 milions (18/19) als 46 milions (19/20) i s’ha tocat fons la 20/21 amb 38,6 milions. En comparació amb la temporada 2019/20, s’han realitzat 185 espectacles i 3.099 funcions més (però consten que es van oferir mig milió menys de butaques a la venda, a causa de les restriccions). La bona notícia arriba de les sales de proximitat, que ja han iniciat aquesta recuperació del sector: aquesta temporada han augmentat un 12,3% la recaptació i han conservat pràcticament els mateixos espectadors.

Barcelona segueix sent una cartellera que es nodreix principalment del teatre de les productores de casa (74%), domina l’autoria catalana (60%) i el 44% dels espectacles es representen en català (davant del 38% en castellà). El 2019/20 es va produir un gir pel que fa a espectadors: n’hi va haver més en castellà que en català (770.977 i 697.956. respectivament). La temporada passada, però, va tornar a dominar el nombre d’espectadors en català (615.600) per sobre dels de castellà (588.276). El canvi es produeix per la dràstica reducció del nombre de musicals a Barcelona la 20/21 (-50%). Enguany, per primera vegada en tots els anys que es recullen les espietes dels principals teatres de Barcelona, el mes de major afluència ha estat el juliol, gràcies a la “proesa” de programació del Grec, celebrava ahir al migdia Isabel Vidal.

Assistència i recaptació del curs 2020/21

Tot i ser unes xifres insuficients per a la sostenibilitat del sector, Adetca remarca que, conegudes les assistències i ocupacions de les principals capitals mundials, el Liceu havia estat el teatre líric amb més assistència de tot el món o l’espectacle Nada es imposible figurava com el que ha reunit més espectadors mundialment. Catalunya ha estat una celebrada excepció, malgrat tot.

Una demanda en què insisteixen, des d’Adetca, és mantenir la campanya per portar públic als teatres. Aquesta temporada, probablement, s’ha demostrat la fidelitat dels espectadors més compromesos, però cal obrir vies al nou públic. Un bon exemple és la campanya Bonus Cultura, que promou l’ICUB. Des del juliol del 2020 fins a l’agost se n’havien venut 253.618 bons. L’Ajuntament completa amb un 25% el taló pensat per adquirir cultura (llibres, entrades de teatre, de música o de cinema). Aquest carnet, que Adetca promou que es faci per a tot Catalunya, ha suposat una despesa de cultura de més de 7,2 milions d’euros.

Alguns dels rànquings (en nombre d’espectadors) de la temporada 2020/21:

Els 5 espectacles més vistos:

El mago Pop (202.157)

Escape room (40.254)

Improshow (39.878)

53 diumenges (33.540)

Carlos Latre (32.570)

Els 5 teatres amb més públic:

Teatre Victòria (211.828)

Gran Teatre Liceu (109.292)

Teatre Poliorama (94.364)

Teatre Goya (78.993)

Teatre Coliseum (77.501)

Els 5 títols en sales de 200 localitats amb més públic:

Crimen perfecto (5.150), a la Sala ARS Barcelona

Barcelona 24 h (4.550), al Teatre Gaudí Barcelona

Agencia matrimonial (4.256), al Teatreneu

Els ocells (3.611), a la Sala de baix de la Sala Beckett

La Casa de Bernarda Alba (3.379), Sala ARS Barcelona



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda