Arts escèniques

Crítica

òpera

Repetició amb escassa diferència

La sensació de tornar a veure allò vist i conegut no deixa d’aparèixer

El Liceu sembla destinat a ser un teatre de sorpreses. Després d’haver-nos fet tocar, certament, el paradís amb grans produccions com ara l’Orpheus de Telemann amb René Jacobs, l’extraordinari Oedipus Rex de Stravinsky amb una confirmació del bon estat de forma dels cossos estables del teatre o un més que reeixit Pierrot Lunaire, la programació ens ha tornat a insistir en una producció de Rigoletto (1851) idèntica a la que ja havíem pogut veure fa només quatre anys. La repetició només es pot entendre des del prisma d’aquells que, puerilment, creuen que això de les òperes va de simples productes que es compren per un públic que sempre vol comprar el mateix obviant, així, la funció prescriptora i talentosa d’un teatre públic de fer comprendre la importància i transcendència d’altres importants títols. I si es fa per amortitzar la producció, alguna cosa cal també reflexionar. Per què no repetir, per exemple i a propòsit de Verdi, La forza del destino (1862) o programar algun dia l’interessantíssim Stiffelio? Mentrestant, però, ens podem fer les trampes al solitari que vulguem amb estratègies buides de mercadotècnica, inclosos podcasts per oblidar, i esperar que el producte faci la resta. Però Rigoletto és més que un producte, i no deixa de ser una obra mestra concebuda a partir d’un excel·lent llibret de Francesco Maria Piave, on la llengua italiana és la clau per assolir una unitat de l’encaix entre música i paraula. Potser la relació d’Itàlia amb l’obra expliqui el perquè de la magnífica concepció dramaturgicomusical del director musical milanès Daniele Callegari. És a partir d’aquesta direcció que Callegari sap repartir el joc i assolir l’equilibri amb uns més que bons solistes vocals (Brück, Pirgu i Khismatullin) en la tríada Rigoletto-Duc-Gilda ben assistits per la resta d’un repartiment i un cor masculí en ascens. Però la sensació de tornar a veure allò vist i conegut no deixa d’aparèixer, per la qual cosa un es planteja si aquest Rigoletto, en veritat, és recepcionat per nous afeccionats o bé és un exercici de repetició amb escassa diferència per als liceistes de sempre.

Rigoletto
Director: Daniele Callegari, Directora d’escena: Monique Wagemakers
Gran Teatre del Liceu (Barcelona), 30 de novembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós