Cultura

Monica Bellucci serà Maria Callas a Peralada

La 36a edició del festival s’obrirà amb el Ballet de l’Òpera de Munic i rebrà Josep Carreras, Carlos Acosta i Joan Manuel Serrat

Un sofà com el que Maria Callas havia tingut a l’apartament de París on va passar els seus darrers dies de vida, un gramòfon i, entremig, l’actriu italiana Monica Bellucci, amb un vestit que va pertànyer a la gran soprano cedit per una col·lecció italiana, explicant –en francès– la història de “la Callas” a través d’un seguit de documents mai publicats. Aquesta escena, creada per Tom Volf (director del documental Maria by Callas) i amb participació de la GIO Symphonia amb Francesc Prat a la direcció musical, promet ser, el 15 de juliol, un dels moments més recordats de la 36a edició del Festival Castell de Peralada, que, ahir, unes setmanes més tard del que sol ser habitual, va destapar el cartell en el recentment inaugurat Nou Celler Perelada,dissenyat per RCR Arquitectes amb la voluntat que esdevingui també durant l’any, segons va definir-lo el director del festival, Oriol Aguilà, un “espai de confluència de les arts”.

Lettres et mémoires, l’espectacle de l’actriu de Matrix reloaded amb què Peralada s’anticipa un any al centenari de La Divina, és, sens dubte, un dels cops d’efecte del festival, que ahir va emfasitzar la seva voluntat de marcar perfil (“només amb especialització hi pot haver internacionalització”, va proclamar Aguilà) per mitjà d’una aposta decidida, i certament cada vegada més insòlita en el paisatge dels festivals d’estiu, per la lírica i la dansa.

Es plasmarà de ple, aquesta aposta, amb els punts més forts del programa: una inauguració –8 i 9 de juliol– amb el Ballet de l’Òpera de Munic, que presentarà una combinació de ballet clàssic i dansa moderna a l’espai que, abans de l’esclat de la guerra a Ucraïna, estava reservat per al Mariïnski; una nit d’homenatge, el 3 d’agost, a Josep Carreras, que dimecres va reaparèixer a Barcelona en un concert a benefici de la Fundació Montserrat Caballé i que, a Peralada, on se li concedirà la medalla d’or, es farà acompanyar de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu; l’estrena d’una producció operística, The Fairy Queen de Henry Purcell, amb la formació barroca Vespres d’Arnadí, la direcció de Dani Espasa i veus com les de Xavier Sabata i Ana Quintans, i finalment, la clausura del festival, el 6 d’agost, altra vegada amb dansa, amb l’homenatge que el ballarí Carlos Acosta, habitual en les programacions dels jardins del castell, fa a la seva mare en l’espectacle On before.

L’adeu de Serrat

Peralada és el lloc on Joan Manuel Serrat, en la que serà la seva dinovena visita al festival, farà el primer concert en terres catalanes de la seva gira de comiat (16 de juliol) i on Pink Martini revalidarà el seu idil·li amb el públic empordanès (23 de juliol). Però les concessions a l’anomenada “música moderna” acaben aquí. Es veuran, a banda de la de Purcell, dues altres òperes (la ja anunciada Hadrian de Rufus Wainwright, en versió concert semiescenificada i la presència d’Ainhoa Arteta, el 29 de juliol, i un Nabucco en versió concert amb el cor i orquestra del Teatro Real, l’endemà), així com també més dansa (Sergio Bernal Dance Company, el 20 i 21 de juliol al Nou Celler), recitals de lírica (Emily d’Angelo, el 23 de juliol; Sonya Yoncheva, el 2 d’agost; Lise Davidsen, el 3, i Ermonela Jaho, el 5, tots a l’església del Carme) i concerts com el del polifacètic Lucas Vidal (4 d’agost) o el que es dedicarà, amb Cosmos Quartet i la mezzosoprano Lidia Vinyes-Curtis, a l’obra Sfogava con le stelle de Raquel García-Tomás (27 de juliol). Les entrades es posen a la venda avui a les 13 h.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.