Música

Crítica

música

L’amor, joia i sofriment

El mestre William Christie, nord-americà que fa més de quaranta anys va crear a França Les Arts Florissants per abordar principalment el repertori barroc amb una joia i una delicadesa sempre mantingudes junt amb un desig de descoberta, ha col·laborat en la formació de molts cantants i músics, entre els quals la mezzosoprano Lea Desandre i el llaütista Thomas Dunford.

Tots tres, amb Christie al clavecí, van protagonitzar, dimecres a Torroella de Montgrí, un concert encisador amb peces de compositors francesos (des del segle XVII fins al XX) amb els quals van donar compte de la diversitat de l’experiència amorosa, amb els fulgors i els apaivagaments, la generositat i el despit, la transgressió i l’assumpció de les conveniències. D’aquí, el títol Les receptes de l’amor.

El programa va començar amb dues peces del compositor barroc Jean-Philippe Rameau, però va fer un tomb amb Moi je m’apelle Ciboulette (extreta de Ciboulette, opereta de Reynaldo Hahn, l’amic de Proust, estrenada el 1923) tot donant joc a les aportacions vocals de Christie i Dunford, tan feliços de fer-les que, al tercer i últim bis, van voler repetir-les. Els barrocs Lully, Charpentier, Couperin i Lambert van alternar-se amb peces de les operetes de Jacques Offenbach i va poder fer la impressió que, amb l’actitud lliure que els caracteritza, els intèrprets s’acostaven a una mena de jam session. Tanmateix, pel que fa a les peces alienes al repertori barroc, se’n va sortir més airós l’arxillaüt de Dunford que el clavecí de Christie.

D’altra banda, també va semblar que predominava una certa lleugeresa, tot i que cap al final del programa va arribar la tragèdia de la venjativa Medea a través de l’òpera que va dedicar-li Charpentier. Aleshores, Lea Desandre ja havia demostrat les seves virtuts com una de les grans mezzosopranos actuals: una veu bellíssima, àmplia de registres i molta gràcia expressiva que fa pensar en Natalie Dessay, una altra de les seves mestres. També una versatilitat que fa que, anant més enllà de la temporalitat del programa, arribés a interpretar feliçment una cançó de la grandíssima Barbara, Ma plus belle histoire d’amour, i un tema, Le cake d’amour, compost per Michel Legrand per a Peau d’âne, de Jacques Demy. Encara que no la canti Catherine Deneuve, doblada per Anne Germain, és a ella a qui Jean-Paul Belmondo (La sirena del Mississipí) i Gérard Depardieu (L’últim metro) diuen una mateixa frase en els films respectius de Truffaut: “L’amor és joia i sofriment.” Així és.

Les receptes de l’amor
Intèrprets: Lea Desandre, mezzosoprano; Thomas Dunford, arxillaüt, i William Christie, clave i direcció
Auditori Espai Ter, Festival de Torroella de Montgrí, 10 d’agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA