Arts escèniques

Del plié al relevé

La Factoria Cultural de Terrassa celebra la 40a temporada fent el salt de centre d’exhibició de referència europea a plataforma de formació i coproducció

Fins a 178 companyies de quatre continents hi acumulen 450 funcions en aquests 40 anys

La Factoria Cultural de Terrassa (LaFact), en la 40a Temporada BBVA de Dansa, ja figura com un centre de referència d’exhibició de dansa a escala europea. Un exemple? La companyia de dansa contemporània Atterballetto, que va actuar a Terrassa el 1993, torna 30 anys després amb Dreamers (15 de gener). Adrià Fornés, director de LaFact, admet que és complicat incorporar-la al cartell, ja que té una agenda molt sol·licitada. Ara, amb l’inici de les coproduccions del 2019, com la versió de Carmina Burana de Crea Dance Company by Maria Rovira (16 i 17 de setembre), i el tercer curs del Programa d’Alt Rendiment (PAR), en què uns 30 ballarins de 16 a 22 anys reben classes magistrals dels coreògrafs, fan un pas cap a la formació, la producció i la creació. Un canvi de xip que arrenca el 2019 però que tot just ara comença a donar fruits. Del plié al relevé, d’assentar bé els peus a posar-se de puntetes i alçar els braços propositivament.

Al llarg de quatre dècades, han passat pel seu escenari 178 companyies de 80 ciutats d’arreu del món i s’hi han pogut veure un total de 450 funcions. Amb un pressupost de 700.000 euros (un 30% es cobreix amb el preu de les entrades), aquesta temporada disposa d’un equilibri de tipus de dansa. Hi haurà la clàssica, amb la trilogia de Txaikovski: La bella dorment, interpretada pel Ballet Clàssic Internacional (4 i 5 de febrer); El llac dels cignes, representada pel Ballet de Kíiv (18 i 19 de novembre), i El trencanous, ballada pels alumnes del Programa d’Alt Rendiment (16 i 17 de desembre). Per primer cop, es programa a Terrassa Béjart Ballet Lausanne (11 i 12 de març) i tornarà Acosta Danza, amb un repertori de cinc peces de la Cuba més moderna i contemporània. El Ball Nacional de Cuba prepara un programa que obrirà amb Tribut al coreògraf Ben Stevenson (29 d’abril). El segell català vindrà a través del Ballet de l’Òpera d’Innsbruck (13 i 14 de maig), dirigit per Enric Gasa. Presenten Lorca, i es recupera un programa que es va haver d’anul·lar per la pandèmia el 2020. Hi haurà dues peces de dansa espanyola: la companyia Antonio Gades fa una versió d’El amor brujo, titulat, ara, Fuego (15 i 16 d’abril), i Querència, de la Compañía Antonio Najarro (7 d’octubre).

El PAR en dansa s’incorporarà per primer cop a la programació amb Les quatre estacions, sota la direcció del coreògraf i ballarí rus Ilia Jivoi, sortit del Teatre Mariïnski pel seu rebuig a la política del president rus a Ucraïna (6 de maig).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic

novetat editorial

Laurent Binet presenta una novel·la epistolar i detectivesca

Barcelona