Arts escèniques

Retrat multidisciplinar del poeta Pessoa, al Romea

Un espectacle visual relaciona la vida íntima del creador i la seva obra literària, com ja va fer Tosar amb Lorca o Estellés

Pessoa s’estrena avui al Romea, i hi serà tres setmanes. Però no només amb els poemes clàssics en portuguès, o en anglès, la llengua que també dominava el clàssic portuguès, sinó amb un muntatge multidiscilinar sobre la intimitat del creador que inclou diverses activitats de les arts escèniques.

El retrat sobre el poeta Fernando Pessoa ‘El fingidor’ dirigit i interpretat per Pep Tosar comença avui a caminar. L’espectacle compta amb Elisabet Raspall en el piano, Joana Gomila en la veu i el sintetitzador i Griselda Juncà i Tomeu Amer (Hotel Iocandi) en performance de circ. Un repartiment que ja presagia que va més enllà de recitatge. L’obra presenta detalls íntims de la vida de Pessoa i les connexions entre el seu periple existencial i la seva obra. Així, la producció amb dramatúrgia de Tosar i Evelyn Arévalo, homenatja el poeta i intenta fer entendre els seus propósits literaris. Tosar incorpora el circ en l’espectacle com a metàfora del cosmos d’heterònims de l’autor.

El director artístic del Teatre Romea, Josep Maria Pou, ha explicat que ‘El fingidor’ és una espectacle “conceptual” i “molt visual” amb l’estil personal de Tosar. “La producció defensa amb tenacitat el gènere que ell ha creat d’agafar l’ànima d’un autor determinat i la seva obra i convertir-ho en un espectacle”. De fet, després d’haver fet el mateix amb noms com Federico García Lorca o amb Vicent Andrés i Estellés, Tosar ha tornat a homenatjar un poeta amb un espectacle de creació que aglutina diversitat de famílies de les arts escèniques dalt de l’escenari. La de Pessoa és una figura “enigmàtica” i “gairebé líquida” que s’escapa de les mans de la ciutadania. Per això, la producció del Teatre Principal de Palma, Festival Grec de Barcelona i Oblideu-vos de nosaltres vol mostrar el periple vital de Pessoa i mostrar vessants menys conegudes com el seu particular sentit de l’humor.

L’aparició de circ en l’espectacle respon a la metàfora que el desafiament de la gravetat que exerceixen els acròbates “té alguna cosa a veure” amb el cosmos d’heterònims de Pessoa.

A diferència del teatre de text més convencional on l’assaig i el treball del director és essencial, el procés de construcció de ‘El fingidor’ va arrencar fa uns set anys i ha elaborat un guió que representa el 80% de la feina. “Ens dediquem durant mesos a penetrar en la biografia del poeta”, ha exposat Tosar.

L’equip ha realitzat una àmplia tasca de documentació amb la realització de diversitat d’entrevistes a persones de l’entorn de l’autor, com una neboda, que apareixen reproduïdes en l’espectacle. Aquesta part documental ha ajudat a construir la narrativa de l’espectacle. Amb el guió fet, s’ha preparat una selecció musical “que tingui a veure amb el clima que es busca” i s’ha assajat durant 15 dies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda