Arts escèniques

Crítica

teatre

Viatge a una dimensió desconeguda

Entrar en una altra dimensió. Des que, el 2011, l’Agrupación Señor Serrano va descobrir el cinema en viu amb Katastrophe, s’hi va abonar: jugaven amb maquetes de diferents escales per construir una peça en què, sovint, es vinculava l’univers fílmic popular a una reflexió compromesa. S’han anat desencadenant treballs pulcres com ara A house in Asia, Birdie i The mountain. L’única peça d’aquest format que va rebre patacades va ser Kingdom, que, precisament, havia estat un altre intent de magnificar la producció. El salt dels Serrano ha estat dels canvis d’escala (ara, tot passa a mida natural) a la profunditat de camp: el seu treball juga amb els plans de l’escena, provant de conjugar situacions aparentment contradictòries. Com la realitat, res és unívoc.

La peça parteix del repte de construir una dramatúrgia amb intel·ligència artificial. La conversa, tan falsa com un diàleg sobre l’experiència humana amb l’Alexia, avança i permet que l’obra se segueixi totalment sense pronunciar ni una paraula. Tot és escrit al fons de l’escenari. L’escena es guarda per aconseguir imatges impactants que sumen o contrasten amb el relat, seguint el deixant de treballs d’ El Conde de Torrefiel. S’acompanya d’unes línies que delimiten volums i es van transformant en espais concrets de l’illa.

L’Agrupación Señor Serrano ha desistit de fer una tesi tancada. Fins ara, era habitual que la seva proposta es tenyís amb certa possibilitat que fos tot una gran mentida, un grand guignol (Brickmam Brando Bubble Boom). Ara, opten per una tesi molt més prima. La conversa entre la companyia i la màquina s’atura sense raonament i dona pas a uns quadres que avancen l’aventura. Per sort, en el viatge de la protagonista no hi ha la descoberta dels habitants solitaris de cada illa, sinó una intenció de reafirmar-se com a individu respecte dels altres. Siguin monitors d’esgrima o els agradi la pizza amb els condiments que sigui. Hi ha humor i hi ha intel·ligència. Hi ha molt gust i unes imatges, siguin hologrames o coreografia grupal, que contrasten amb el moviment continu. Hi ha talent i estil, però ens falta aquella capacitat de malabarista amb tres bitlles que té un relat d’encantador de serps.

Una illa
Companyia: Agrupación Señor Serrano
Divendres, 7 de juliol. Teatre Lliure de Montjuïc. Grec


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’Ideal estrenarà l’exposició ‘Jules Verne 200’ al setembre amb tecnologia d’última generació

Barcelona
cultura

Mariscal presenta el seu càntir “ondulat” per l’Argilà d’Argentona

Argentona
Literatura

‘Callahan’ Ruiz es treu la màscara a ‘Insània’ per a narrar pors i traumes que el turmenten

Girona
lliurament

Albert Jané rep el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

Barcelona
Jordi Galli
Escriptor

“El procés d’escriure és un viatge, també, una ruta diferent de la que vam recórrer”

Barcelona

Llibres que desconcerten els llibreters

Barcelona
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA