Arts escèniques

Crítica

teatre

Quant fred es pateix a l’exili!

L’adaptació dels contes transmet la buidor dels perdedors de la Guerra Civil

La proposta de recuperar dos contes, escrits a París i a Ginebra, durant un exili precari, transmet aquella fredor del que se sent desemparat. És una peça carregada de sensibilitat, amb espurnes brillants perquè els personatges respirin un cert alè d’esperança. Però que sucumbeixen en la buidor de saber-se oblidats. La introducció als dos contes parteix de la tesi de Mercè Ibarz, estudiosa de l’escriptora, que justifica el títol. La peça, senzilla i directa, permet que es pugui fer de gira coincidint amb els 40 anys de la mort de Rodoreda en aquells municipis on no arribi l’ambiciosa i coral relectura de La plaça del Diamant, que després de fer temporada al TNC té prevista una notable gira.

L’espai buit juga a favor d’aquesta incertesa, d’aquesta desorientació constant. Molts exiliats confiaven que el franquisme cauria amb la derrota del feixisme a Europa, i no va ser així. Segurament, aquest cop a la moral devia afectar-los tant o més que la seva dificultat per sobreviure: reconstruir-se havent d’amputar els elements tangibles de la infància i protegint-ne els records, com la protagonista de Paràlisi. Per contra, patir les privacions als camps de concentració obligava a conviure amb la mort de veïna i debatre constantment si tenia sentit sobreviure sent l’ombra del que s’havia estat. El confinament obligat de Nit i boira (que coincideix amb el nom que els nazis van posar a l’operació de desaparició dels jueus i altres desafectes del règim) ressona a La fundación de Buero Vallejo.

L’encert de plasmar dibuixos de la mateixa autora (que ha reproduït Eva Fernández) ens remet a les obres més fosques i inquietants de Rodoreda com La mort i la primavera i Quanta, quanta guerra.

Mercè Rodoreda en el triangle de París
Dramatúrgia: Ever Blanchet
Direcció: Maria Casellas
Intèrprets: Òscar Castellví, Maria Clausó i Joan Marmaneu
Dijous 10 d’agost (fins al 27), al Teatre Gaudí Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona