Arts escèniques

Crítica

teatre

Un vals per a la Ventafocs, ben agre

Deia Carolina Bianchi a Cadela Força que no és suficient dir que la venjança de les dones maltractades és la seva supervivència. Bàrbara Mestanza apel·la a una revisió del patriarcat a Sucia que tampoc genera confiança. El resultat de L’últim ball (del bolero van al pas doble, el tango i un vals que serà fatídic) és prou inoportú. La desesperació de la dona l’hauria pogut portar a fer com Hedda Gabler, desenganyada de tot. Però el més empoderador hauria estat sortir lliurement com una Ventafocs que llença la seva sabata al riu. La Roser és una Nora que no sap gestionar bé el seu cop de porta. La seva poca traça la fa dèbil. Potser no és un final de conte feliç però mostra una vulnerabilitat molt generosa, que s’aplaudeix amb la sensació d’aplaudir un final que no és el que voldries, però que és coherent.

Un muntatge dramàtic, amb voluntat de provocar reflexió, ha de pretendre construir una trama sobre uns personatges que viuen una contradicció que es va desplegant. L’últim ball, per exemple, guanya intensitat amb l’aparició del fill. Cada sortida (amb una interpretació sòbria de Daniel Cuello-Esparrell) fa un gir que eleva el drama. Més pla és el paper del marit (Gal Soler, turmentat pels secrets) i la dona (Montse Miralles, òrfena d’un pare que la sobreprotegia massa). Tenir un mapa tan traçat impedeix que aquests personatges empatitzin i acaben amb una interpretació que gesticula excessivament. Cada quadre arrodoneix una informació que desemboca a la tragèdia. Sembla que, com diu el títol, la relació es trencarà, que serà ferma la decisió: la Roser marxa de la protecció de l’Arnau, com si fos una Nora desorientada d’avui.

L’últim ball
Autoria: Gal Soler
Direcció: Txell Roda
Intèrprets: Montse Miralles, Gal Soler, Daniel Cuello-Esparrell
Dijous, 10 d’agost (fins al 27), al Teatre Gaudí Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Edicions de 1984 publica la ‘Poesia completa’ de Ventura Ametller

Barcelona

El jove i femení batec del bosc literari

Barcelona
CINEMA

El cinema de l’absurd de Quentin Dupieux obre Canes

Barcelona
cultura

El muralista Mohamed L’Ghacham integra el cartell de les Santes 2024 al seu barri

mataró
CIRC

Nou de cada deu espectacles de sala han exhaurit localitats al Trapezi

BARCELONA
TEATRE

El TNC produeix la darrera farsa dels VVAA: una festa amb Britney Spears “de tòtem”

BARCELONA
ART

El museu Morera de Lleida rep 13.500 visitants durant el mes de portes obertes

LLEIDA
Cultura

Mor l’actriu especialista en escenes aquàtiques Susan Backlinie

festival

Barcelona Poesia, amb tot de gestos quotidians

Barcelona