Cinema

Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

“Tenia molt clar el que volia fer: recuperar de forma explícita les pel·lícules d’aventures dels anys vuitanta i noranta que m’emocionaven, aquesta manera de narrar.” El cineasta català Salvador Simó (Badalona, 1968) feia a Màlaga aquesta declaració de principis, l’1 de març passat, quan va inaugurar el festival amb Guardiana de dracs (Dragonkeaper), un llargmetratge animat que arriba avui als cinemes. Va ser la posada de llarg del cineasta a Màlaga, que després de treballar per a Disney a París i per a diverses grans produccions de Hollywood a Londres, ja va estrenar al certamen el seu primer llargmetratge, Buñuel en el laberinto de las tortugas. Aquesta història sobre el viatge de Buñuel a Las Hurdes va acabar guanyant el premi del Cinema Europeu al millor llargmetratge animat, entre molts altres guardons.

Després d’aquell gir cap a un cinema animat més d’autor, Guardiana de dracs representa una tornada del cineasta a l’animació de les grans companyies de Hollywood, i a un cinema de dimensions i ambicions comercials. Aquesta coproducció entre Espanya i la Xina està codirigida per Simó i Jianping Li, i adapta al cinema una novel·la de fantasia infantil i juvenil de l’australiana Carole Wilkinson. Si la pel·lícula té èxit (a part de la Xina, també té distribució als Estats Units i a països europeus i d’arreu del món), les productores ja tenen previst fer dues continuacions, basades també en llibres de la mateixa saga de Wilkinson.

Temps enrere, a la Xina, els dracs eren amics dels humans, però la seva aliança es va trencar i els dracs van començar a ser perseguits i empresonats. Anys més tard, una jove esclava ajudarà l’últim drac a escapar-se de la fortalesa on es troba retingut i tots dos sumaran forces per recuperar un tresor molt preuat: l’últim ou de drac, robat per un bruixot que vol explotar-ne els poders màgics i esdevenir immortal.

Salvador Simó no dubta que l’animació era el format ideal per adaptar els llibres de Wilkinson: “Les històries demanen ser explicades d’una manera determinada, i aquesta història volia una animació i un muntatge que et portin a un món creat especialment per a aquesta història.”

Salvador Simó subratllava a Màlaga la fidelitat a l’època, en tots els detalls (vestuari, pentinats, objectes, armes...). No només era una aposta del projecte: la participació xinesa exigia ser estrictes en la documentació i la recreació d’aquell món: “Calia ser fidels a la Xina de l’època de la dinastia Han, fa uns 2.500 anys. Volíem ser molt fidels a la cultura xinesa de l’època. El gran èxit d’aquesta pel·lícula és que funcioni tan bé a la Xina com a la resta del món.”

Cada detall, doncs, ha estat treballat a consciència. “A les pel·lícules d’animació tot està pensat, tot té una raó de ser, fins i tot en una mosca –explica Salvador Simó–. Som manipuladors nats, manipulem l’audiència perquè visqui un viatge emocional durant els 99 minuts de la pel·lícula. Els colors, l’animació... tot està pensat per transmetre emocions. Els personatges són com actors.” Busquen, però, un equilibri. “Amb el look, has d’anar amb compte de no passar-te. Si et passes, perd interès la història. Has de buscar un equilibri entre història i estètica.”

I encara més: a parer dels seus responsables creatius, la pel·lícula no es pot limitar purament a l’acció, a encadenar una sèrie d’aventures encadenades, sense ànima: “Vam intentar que la història no fos només una peripècia, calia explicar alguna cosa més. Els personatges fan un viatge emocional i la filosofia que hi ha al darrere és que tots podem escriure el nostre destí.”

José Manuel Piñero, director d’animació de Guardiana de dracs, subratlla la importància del treball del seu equip: “Els animadors i les animadores són actors que, en lloc de treballar amb el cos, ho fan amb l’ordinador. Una de les coses importants de l’animació és que tot comença al paper, pensant, dibuixant... Teníem un equip artístic enorme, que feia una feina semblant a fabricar titelles i donar-los moviment, vida. Va ser difícil treballar amb l’equip xinès, però estem molt orgullosos del resultat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà