Arts escèniques

crònica

Amb el segell Duato

El gran ballarí, coreògraf i organitzador valencià Nacho Duato ha recuperat a Madrid el teatre de l’històric i oblidat Antonio, que als anys seixanta i setanta era una figura i referent internacional. Des d’aquesta base ha planificat una escola i una companyia a Madrid, molt diferent de la que dirigeix a Sant Petersburg, des de la qual forma artistes i en alguns casos els promociona als escenaris. Des d’aquestes coordenades ha seleccionat joves talents per recuperar les coreografies que durant més de vint anys va oferir al món. Dilluns els vam poder veure en el Festival de la Porta Ferrada, de Sant Feliu de Guíxols. I va ser una experiència gratificant!

L’espectacle estava dividit en tres parts, a partir de les coreografies Jardí tancat, amb música de Maria del Mar Bonet; Duende, amb música de Claude Debussy, i Na Floresta, amb música d’Heitor Villa-Lobos. Amb una brisa que refrescava agradablement la nit, els joves ballarins de la companyia, que Duato va fundar fa un any, es van moure amb elegància en un espectacle força assajat, lúcid i poètic. Sentir la poderosa veu de Bonet fent moure els nois del valencià ha estat un nou encert del Porta Ferrada. Dansa i de la bona en la barreja entre el nou i el vell, el clàssic i el contemporani. Aquesta és la gran aportació del geni valencià, ser a prop del terra i, fins i tot, del folklore i elevar-se com un estel cap a una recerca totalitzadora.

L’equilibri entre la coreografia del ballet i la poètica del moviment ha fet emergir un estil que és una manera d’entendre la vida, l’art. La segona part, Duende, va ser un compendi de l’exposat: una arquitectura classicista amb detalls irreverents, de modernitat absoluta, inspirada i duta als equilibris impossibles dins l’impressionisme de les formes. Els joves ballarins, uns diables. La tercera i última part, sota la música de Villa-Lobos, va mantenir les dualitats d’una manera més explícita.

L’espectacle del Porta Ferrada unia Na Floresta de l’any 1990, Duende del 1991 i Jardí tancat, que està datada als inicis del coreògraf, fa més de quaranta anys, i que encara ara la considera el seu treball més important. Val la pena que continuïn vives dins la relectura actualitzada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CINEMA

Almodóvar guanya el Lleó d’Or amb un film sobre l’eutanàsia

BARCELONA
MÚSICA

El 25è Mercadisc guixolenc, fira de col·leccionistes musicals, diumenge

SANT FELIU DE GUÍXOLS

El museu que recupera l’art de la censura soviètica

Nukus (Uzbekistan)
CRÒNICA

Amors còsmics a Tàrrega, de nou

COMUNICACIÓ

Un nou concurs musical i el retorn dels Òscars, entre les novetats del 3Cat

SANT JOAN DESPÍ

El Truffaut estrena temporada amb un cicle d'Alfred Hitchcock

GIRONA
MÚSICA

Cancel·len el festival Reggus d’aquest cap de setmana per la pluja

REUS
Cultura

Identificada una punta de llança de fa més de 50.000 anys a l’Abric Romaní de Capellades

Capellades

L’Ajuntament rep en cessió ‘Retrat de Miquel Oliva Vilar’, de Ricard Guinó

GIRONA