LA CRÒNICA
Segona jornada del Sónar de Dia
El gran salt de Maria Arnal
Ambient d’estrena important en els moments previs a l’arrencada d’Ama, el nou espectacle de la badalonina Maria Arnal. L’escenari Sónar Hall estava ple a vessar i es feia difícil no pensar en l’edició, l’any 2018, en què Rosalía, en aquest mateix espai, va presentar també en primícia El mal querer i res per a ella va tornar a ser el mateix. Quan Arnal (que, en edicions passades, ja havia portat al Sónar diferents projectes amb Marcel Bagés, entre els quals un celebrat “viatge còsmic” l’any 2022) va comparèixer en escena amb cinc ballarines i vam presenciar les primeres corografies, vam tornar a pensar en Rosalía. Però, de mica en mica, la cantant va anar deixant ben clar el seu discurs, en què el tractament de la veu a través de la intel·ligència artificial hi té un paper important, i va acomiadar-se del Sónar, entre grans aplaudiments, havent revalidat la seva condició d’artista exploradora i inquieta. Van sonar catorze temes que, entenem, formaran part d’aquest nou disc, dos dels quals (Madrigal i Xiqueta meua, una cançó popular valenciana de bressol que ahir va tocar junt amb el guitarrista Yerai Cortés i la cantant La Tania), en català i, la resta, en castellà. Pellizco i Tic tac, amb què va posar punt final al concert, estan destinades a “ampliar la base” quant a seguidors. I, pel que fa la posada en escena, va ser complicat no quedar-se bocabadat amb Ventanita al cielo, un prodigi d’il·luminació i gestualitat.
Abans d’Arnal (i, coincidint, de fet, uns quants minuts) va passar pel Sónar el duo Tarta Relena, acompanyat, en aquesta ocasió, per quatre percussionistes i amb el disc És pregunta, un dels llançaments catalans més reeixits de l’any passat, com a material per presentar. Que Arnal i Tarta Relena (que, de fet, ja havien fet importants col·laboracions en el passat), dos artistes catalans, ocupessin el prime time de la jornada d’ahir al Sónar de Dia i ho fessin reivindicant la veu com a eina de primer nivell per a la creativitat d’avantguarda, haurà estat un dels fets més destacables d’aquesta 32a edició del Sónar.
Cap d’elles, per cert, va estar callada davant les protestes d’aquests dies per la relació del festival amb un fons inversor proisraelià. Arnal, en els minuts previs al seu concert, va difondre un extens comunicat a la pantalla en què advertia com la situació d’aquests dies revela “fins a quin punt la lògica financera està colonitzant la cultura, com ja ho ha fet amb l’habitatge i l’alimentació” i va acomiadar-se amb un “Free Palestine” ben gros a la pantalla. Tarta Relena, solidàries també amb Palestina, criticaven per la seva banda que “un fons KKR s’estigui apropiant, d’una manera o altra, dels nostres espais culturals”. Finalment, ahir al matí, com a part de les activitats de Sónar +D, es va dur a terme un fòrum de debat, organitzat quan una trentena d’artistes van cancel·lar l’actuació que havien de fer al festival, per analitzar quin paper pot o hauria de tenir la cultura en aquests conflictes.
El Sónar, on ahir s’hi va poder veure també els encontres de Refree amb Niño de Elche o d’Alva Noto amb Fennesz, viurà avui dissabte amb artistes com ara Mushka o l’esmentat Yerai Cortés la seva última jornada diürna a Fira Montjuïc, on va arribar l’any 2013 provinent del CCCB i el Macba i d’on marxarà l’any que ve per unir-se a la programació nocturna que des de fa anys se celebra a Fira Gran Via de L’Hospitalet. L’activitat de nit, finalment, va arrencar ahir amb artistes com Bicep i Richie Hawtin i avui dissabte rebrà, entre d’altres, Nathy Peluso i Eric Prydz.