cultura

Crítica

teatre

Miserere

Ocasió immillorable per asseure's en una butaca del Tantarantana Teatre i deixar-se endur per l'insòlit misteri d'una veu femenina que torna del més profund, és la d'Eurídice, que regressa de la Casa de repòs, prenent llum i forma, mostrant el rostre per uns instants, els darrers, abans de retornar a la fosca nova. Projectes com aquest fan gran el teatre, essent una d'aquelles postes escèniques que apel·len a la intel·ligència i sensitivitat de l'espectador, sovint tan menyspreades, i que fabula entre l'emotivitat poètica i una serena profunditat. Així Lei dunque capirà, Vostè ja ho entendrà, de Claudio Magris. Aquest impressionant monòleg conté alguna cosa de misteri hipnòtic, de caiguda en algun territori inassolible, d'expressió a cau d'orella, d'un sota veu extraordinàriament íntim. Potser perquè el text conté tot l'aire de veritat i autobiografia no sembla tant la revisió del mite d'Orfeu, des d'una altra òptica, com la preferència d'aquest per fer un sentit homenatge a Marisa Madieri, la musa desapareguda de l'escriptor. És un cant d'amor, però gens complaent, dur i tràgic, ja que acaba en renúncia i en una dolorosa clarícia: negar el retrobament amb el poeta i amb la vida, la preferència lúcida a restar entre els morts. Carme Sansa està esplèndida, i cada dia ho estarà més, és inevitable, per la manera d'acarar el text i d'interioritza-lo. Quanta vida, saviesa i emoció desplega! I només amb l'expressivitat del rostre i la veu, cristal·litzant l'interior d'un text que desborda. Xavier Albertí, en una direcció impecable i de mínims, clava a l'actriu a l'escenari, deixant-la inamovible, creuant tres focus per emmarcar-li el semblant, com si fos el centre d'una creu, fent aparèixer Eurídice de la fosca per retornar-la'n darrerament. Ara ho entenem: només allò gran i terrible és digne de contar-se.

Vostè ja ho entendrà
Director: Xavier Albertí
16 desembre, Tantarantana


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona