cultura

Quadern de circ

L'‘Anuari del Circ 2011' publicat per ‘Zirkòlika' presenta errors i defectes que n'invaliden la hipotètica utilitat documental

La intenció no basta

Aquest anuari hauria pogut servir de base documental per a futurs treballs historiogràfics. No és el cas

Hi ha moltes raons per justificar que els mitjans generalistes tinguin un coneixement superficial de les arts del circ, però a les publicacions especialitzades se'ls ha d'exigir el mateix rigor i solvència exigits als artistes. Per això el plany pel “primer anuari de circ català de la història” publicat per Zirkòlika (2011). Els primers defectes salten a la vista, perquè són de caire formal: reproduccions fotogràfiques de l'era del ciclostil, redactats imprecisos i enferritjats, falta de revisió ortotipogràfica i gramatical (“rotulador”, “sinopsis”, “pedrera d'artistes”, “56 anys a les esquenes”...), errors onomàstics (Aranzano per Aranzana, Joan Miret Kirman per Josep Miret Kirman...), lapsus documentals (fi del Rococó Bananas a La Seca, confusió d'Aurélia Thiérrée amb el seu germà James, error de datació de les jornades de circ Joan Armengol...), etc. Hi són imperdonables pífies terminològiques del tipus “màstil” per perxa xinesa o “maroma” per balancí, així com l'ús (i mala traducció) del tòpic “el més gran espectacle del món” per referir-se al circ català, antitètic del “the greatest show in the world” per història, concepció i estètica.

Un anuari és una “publicació anual que conté les informacions corresponents a un any, relatives a una institució o a una activitat determinada”, (DIEC). Els autors d'aquest anuari (els periodistes Marcel Barrera i Vicent Llorca) confonen informació amb opinió i alternen la informació –no sempre veraç per sovint incompleta– amb un tipus d'opinió que en algun cas voreja el periodisme groc, com quan parlen dels “fantasmes de la fragmentació i les fatídiques capelletes” (?), quan afirmen que “la Generalitat va reaccionar amb el pla integral a la plantada del Circ Cric el 2007” o quan relacionen La Makabra i La Central del Circ (dues falsedats documentals emmascarades de cronologia). A banda informacions esbiaixades (com els motius de la pròrroga gironina del Circ Raluy a la tardor 2011), n'hi ha de gratuïtes com “en els últims cinc anys el festival Trapezi s'ha anat desinflant a poc a poc fins que el poc aire que quedava ha fet marxar Jordi Aspa i Bet Miralta” (afirmació ja desautoritzada prèviament tant per les cròniques com per les nombroses declaracions públiques dels directors artístics Aspa i Miralta). En resum: tant de barrim-barram desacredita totalment una publicació que hauria pogut servir de base documental per a futurs treballs historiogràfics. I és que cal alguna cosa més que bones intencions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
publicacions

Surt el número 12 de ‘Temperatura’, la ‘Revista per anar a cagar’

girona
Girona

Es recupera l’essència amb el retorn a la Rambla i la plaça Catalunya

Girona
SANT JORDI

L’esmorzar de la Generalitat a Girona recorda Montserrat Vayreda

girona
sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES
música

Malson Atmosfèric arriba a un final d’etapa per Sant Jordi amb ‘Si t’enyoro’

girona
cultura

Reivindica el llegat del poeta Gerard Vergés

Tortosa
LLIBRES

Neus Penalba desvela les fonts culturals europees de Rodoreda

Barcelona
SANT JORDI 2024

Biblioteques vives i imprescindibles

Barcelona