cultura

Indret de còmic

Una exposició dedicada a Toutain i Berenguer, primera passa per crear un museu que recordi la Floresta com a espai de còmic

L'esclat creatiu a la Floresta-Sant Cugat és el nom amb què s'ha batejat l'exposició que es podrà veure a la Casa de Cultura i al Casino de la Floresta, de l'11 de desembre del 2013 a l'1 de març del 2014. És un homenatge a dos personatges principals d'un moviment artístic que va tenir el seu centre d'operacions a la Floresta en els anys setanta i vuitanta: Josep Toutain i Josep Maria Berenguer. Dos creatius, dos emprenedors, que, malgrat les diferències, van treballar junts. Van fer possible, entre altres projectes, el naixement d'una publicació mítica, El Víbora, una revista de còmics per a adults i amb un marcat to underground, que va començar a publicar-se el 1979 i va desaparèixer el 2005.

Maria Roldan, vídua de Berenguer, explica: “En Josep Maria era artista, pintor, creador, trencador... Va viure la vida de la Floresta dels setanta, que va ser molt moguda: sexe, droga i rock'n'roll! Allà va conèixer persones de tota mena. Tenia al voltant un grup de gent molt creativa i en volia fer alguna cosa. Era molt amic de Toutain, encara que eren molt diferents. Toutain era fantasia, ciència-ficció... Feia una altra mena de dibuix. En Josep Maria, en canvi, volia muntar un projecte molt dur, relacionat amb el que passava al carrer. Toutain, però, li va donar tot el suport del món.” Van pensar que d'El Víbora, en ple franquisme, no passarien de fer uns números testimonials. Però no va ser així.

Tot plegat serveix per explicar els fets que envolten Toutain i Berenguer i treure del cercle dels entesos la història creativa i ideològica de la Floresta. En paraules de Lluís Ribas, artista santcugatenc i principal ideòleg de l'exposició: “És el moment de posar en valor aquell esclat artístic que va fer la volta al món i naixia aquí, al costat de casa.” La recerca de materials d'aquests dos creatius ja desapareguts, Toutain i Berenguer, ha tret a la llum obres d'ells i d'altres que confirmen el potencial artístic que es va generar a la Floresta. Tant Toutain com Berenguer –fundador del mític segell La Cúpula– van esdevenir editors de diferents publicacions i agents d'altres il·lustradors que publicaven en les seves capçaleres. Creepy, Comix Internacional o la mateixa revista El Víbora contenien historietes dels més destacats autors de l'època: els germans Miralles, José González, Altuna...

L'exposició, de fet, no esgota els projectes. És un principi. “Aquests dibuixos podrien ser a les millors sales d'exposicions del món! És art! Hem trobat peces tan importants! Ens plantegem, amb Ajuntament, explicar-ho, tenir un espai estable”, explica Ribas. Aquest és el projecte de futur, sense data: el Centre de la Il·lustració i el Còmic de Sant Cugat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona