cultura

El dandi encantador de profunds ulls blaus

Nosaltres vam anunciar els seixanta”, va manifestar una vegada Peter O'Toole fent referència a ell mateix i a alguns dels col·legues de professió britànics de la seva generació: Richard Burton, Richard Harris, Albert Finney, Terence Stamp... Una generació marcada pel talent, la intensitat i els excessos, que va esclatar en l'època en què es començaven a superar els traumes de la postguerra i s'albiraven els canvis socials i estètics que definirien la dècada dels seixanta a la Gran Bretanya del pop i el swinging London. Michael Caine –un altre membre de la colla, que alguna vegada li havia fet de suplent al teatre– explica en les seves memòries: “Si aleshores tots érem molt bevedors, Peter era el pitjor. Mai pujava realment begut a escena, però acostumava a aparèixer en l'últim minut.”

A diferència d'alguns d'aquests actors, però, O'Toole no va iniciar la seva carrera vinculat al Free Cinema; des del començament va estar implicat en grans produccions èpiques i espectaculars: Lawrence d'Aràbia, Becket, Lord Jim, El león en invierno..., amb incursions en la comèdia sofisticada com ara ¿Qué tal, Pussycat? i Cómo robar un millón y... Curiosament, mai va obtenir cap Oscar, fins que el 2003 n'hi van concedir un d'honorífic.

O'Toole era elegant, encantador i de vegades amanerat, amb aspecte de dandi de profunds ulls blaus; una d'aquestes presències magnètiques i poderoses que defineixen la categoria d'una estrella més enllà de les qualitats interpretatives. Superats uns anys setanta discrets (en part per problemes de salut), va ressorgir als vuitanta amb papers com els de Profesión: el especialista, Mi año favorito -amb un fort component autoparòdic- i L'últim emperador. En els darrers temps se l'havia vist en els seus habituals personatges històrics en títols com Troya i la sèrie Los Tudor, i també va aportar la veu a un monòleg inoblidable: el del crític gastronòmic Anton Ego de Ratatouille.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

La Fireluche publica un disc gravat en directe a La Planeta fa 20 anys

girona
art

La Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes diposita obres d’art al MNAC

barcelona
Joan Colomo
El músic de Sant Celoni publica ‘Tecno-realista’

“Em calia cantar contra Elon Musk i el tecno-optimisme”

Barcelona
art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona
música

El Festivalot torna a la Devesa, després de passar pels barris

girona
art

Un Degas a Todocolección per 926 euros

barcelona
TEATRE

El Lliure de Gràcia debat íntimament sobre el feixisme a ‘Retrat de l’artista mort’

BARCELONA
LLETRES

Rosa Regàs desgrana sense tabús la seva vida en el llibre ‘Un llegat’

LLOFRIU
música

Buhos, Els Amics de les Arts, Mishima i Ambauka, al Festival Inspira

ripoll