Teatre

CRÍTICA

Jordi Bordes

Intent d'una ‘delicatessen' esferificada

‘Només un anunci' arrenca en clau de comèdia pintoresca i acaba en ‘thriller'

A lbert Ramos proposa una caixa de sorpreses. Té forma de bombó amb una situació prou còmica i a la vegada trista com és una reunió de gent del carrer per decidir quin dels dos anuncis es realitzarà per promocionar una nova marca d'aigua natural. El que sembla una cadena més d'un engranatge que aspira a ser creatiu, però que es mou per uns ressorts programats i previsibles, és l'arrencada d'aquesta comèdia amb regust final de thriller tràgic.

L'autor ha volgut plasmar la buidor d'una societat malalta en uns personatges perdedors que, per un moment, creuen que poden fer la labor més important de la seva vida. Està a les seves mans que aquella marca d'aigua arribi a milions de consumidors si trien l'anunci més adequat o a ser una marca més de la pila que passa desapercebuda. “Qui té una gran responsabilitat, té un gran poder”, diu un dels personatges citant Peter Parker, el personatge que es transforma en Spiderman. A Només un anunci hi ha infidelitats, traïcions, amor, violència, orgull i molta trampa. Ramos utilitza les mentides per forçar els girs dramatúrgics i anar arraconant el tema de l'anunci per esdevenir una obra sobre relacions d'excompanys.

Ramos va sorprendre tothom amb Els últims dies de Clark K., un text que Jordi Casanovas va trobar per internet. Així com sona. El text semblava condemnat al calaix des de feia anys fins que el llavors director de la sala va pensar que tenia prou brou per pujar a escena. Ramos, guionista publicitari i contista a estones lliures, va fer un pas cap al teatre assistint amb més regularitat a l'Obrador com a alumne i a la Sala Beckett com a espectador. Ara comença a sortir de la seva letargia escènica. Fa uns mesos, presentava un text junt amb altres companys a Porta4 i ara, amb la complicitat del dramaturg i director Carles Mallol (i l'empenta de quedar coma producció finalista d'enguany del Quim Masó), torna a la Flyhard. L'obra té molt de tot que esclata amb girs constants, però potser li falta concretar més els personatges, afinar moviments i mirades. Perquè l'esferificació està ben muntada però no s'aconsegueix distingir prou cada color, cada gust, cada intenció i emoció.

Només un anunci
Alberto Ramos
Direcció: Carles Mallol
Intèrprets: Marta Corral, Roger Cantos, Alícia Puertas i Joan Sureda
Data i lloc: Dilluns 3 de febrer (fins al 17), a la Sala Flyhard
Premi finalista del Quim Masó 2013. Habitualment, les estades s'allarguen si hi ha demanda d'assistència.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència