cultura

Les dones boges de l'Oest

Tommy Lee Jones presenta ‘The Homesman' a concurs, on es va veure una petita meravella italiana

La producció italiana ‘Les meravelles' pot ser una de les grans sorpreses del festival

Tommy Lee Jones va presentar l'any 2005 a Canes Los tres entierros de Melquiades Estrada, un western que va representar el seu debut en la direcció. L'actor ha tardat nou anys a realitzar un nou film, The Homesman, un altre western que ell mateix protagonitza junt amb Hilary Swank. El seu punt de partida resulta interessant perquè no només concedeix el protagonisme a una dona coratjosa i digna, que intenta casar-se sense aconseguir-ho, sinó que presenta tres dones embogides a l'Oest. Però decep a mesura que avança.

Resulta d'entrada interessant perquè les dones han sigut tradicionalment secundàries en el món masculí del western i pel fet que suggereix que l'Oest salvatge i violent no és un lloc per a les dones, que hi són excloses o condemnades a una vida que les embogeix sense que, com ho exemplifica The searchers, hi intervenguin els indis que les segrestaven. Són els colonitzadors aquells que fan que les dones no trobin el seu lloc en el desert que habiten. Malauradament, però, Tommy Lee Jones no afronta el tema amb profunditat i fins i tot ho fa d'una manera menys dramàticament forta del que demana. No explicaré com ho fa, però, a més, a partir d'un moment decideix apartar Hilary Swank per acaparar ell el protagonisme durant un viatge amb el qual retornen les dones boges a l'Est. Per fer això no calia reprendre el gènere del western.

Meravella italiana

Ahir també va presentar-se a Canes una petita producció italiana, Le meraviglia (Les meravelles), que pot ser una de les millors sorpreses del festival. Aquesta és la tercera pel·lícula d'Alice Rohrwacher, que fa una sensible aproximació al món meravellat de la infantesa presentant quatre germanes en una zona de l'Umbria, on habiten amb els seus pares en una casa rural i participen en l'elaboració artesanal de la mel. La germana gran es diu Gelsomina (un nom que sempre remet a Fellini) i decideix presentar-se a un concurs que, conduït per una mena de figura mítica encarnada per Monica Bellucci, premia els productes artesanals mostrant els seus productors com a supervivents d'un món arcaic. Rohrwacher apunta, doncs, el tema de la reducció del món rural al tipisme artesanal i remet als concursos televisius, tan presents en el cinema italià. No carrega, però, les tintes i tampoc força les situacions dramàtiques que esbossa, com ara les derivades d'un padre padrone. El to del film sempre és afinat, la mirada és sensible, i les imatges (en suport cinematogràfic) són belles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia