Teatre

l'última trobadA

J. BORDES

Marai ballat

El Mercat de les Flors recupera la coreografia de Jordi Cortés i Damián Muñoz, 10 anys després de l'estrena

D amián Muñoz va tenir una intuïció que el temps ha demostrat fins a quin punt era encertada: Li va proposar a Jordi Cortés construir una coreografia a partir de la novel·la L'última trobada de Sándor Marai. El treball va merèixer el premi Ciutat de Barcelona pel millor espectacle de dansa 2004. Del 2004 al 2009 van fer més de 100 funcions tant a Catalunya com a l'Estat espanyol i amb tres gires internacionals d'èxit, que els van permetre viatjar més enllà del continent europeu. Calculen que unes 22.000 persones han vist el seu Ölelés. El periple va acabar amb la gravació d'un curtmetratge: Coup de Grâce. Ara, el Mercat de les Flors els ha donat l'oportunitat de recuperar aquell material quan fa una dècada que el van crear. A la temporada (que s'allarga dos caps de setmana i conviu amb la programació de la trilogia d'artistes plàstics de la companyia Aracaladanza) s'hi inclou una exposició amb material vinculat al projecte: vestuari, fotografia i la projecció del mateix curt, moments abans de cada sessió.

Jordi Cortés celebra la recuperació. Perquè tot i que la coreografia hagi variat molt poc, senten que poden construir la història, afrontar els seus personatges, des d'una maduresa que era imprescindible. El tema segueix tenint la mateixa potència i ara l'han polida a partir dels seus mons artístics actuals. Així, poden seguir interpel·lant l'espectador d'avui amb una dansa que els remet a l'avui. Es pot entendre l'obra sense conèixer l'argument de la novel·la? Cortés ho certifica: els que l'han llegida reconeixen les intencions de la novel·la; i els que no “els vénen moltes ganes de poder-la llegir”. En la paraula escrita es recuperaran els adjectius i les imatges literàries que són impossibles de traspassar a l'escena, on sí que evoquen imatges poètiques que haurien de respondre a les mateixes inquietuds dels personatges ferits i mal guarits per l'oblit

Aquesta peça literària de Sándor Marai es caracteritza per estar mancada d'acció: símplement, són dos antics amics que es troben 41 anys després de la seva separació. En una nit (de la vetllada a la matinada) enfrontaran els seus records i debatran les raons que els van dur a deixar-se de parlar. L'amistat aguanta, fins i tot, una infidelitat, aparentment. La reposició arriba quan aquesta tardor s'ha pogut veure una adaptació teatral al Romea amb Abel Folk i Jordi Brau i la col·laboració lluminosa de Rosa Novell, com a responsable del castell. Són els tres personatges que conviuen en aquella vetllada, tot i que hi ha una altra presència que és la de la noia que va enamorar tots dos amics. A la coreografia de Cortés i Muñoz, la dona que procura mantenir el saló ben agradable s'ha convertit en un ram de flors que servirà, puntualment, per estampar-se'l l'un a l'altre, provant d'imprimir una violència soterrada. Ölelés és una paraula hongaresa. Significa petó. Però, sorprenentment, parteix de la mateixa arrel que ölés (en hongarès, matança). En la coreografia, els dos ballarins insisteixen a mostrar l'intertext, posar moviment i intenció a allò que els dos amics no es van dir de viva veu en aquella vetllada però que quedaria sobreentès.

L'any passat, Jordi Cortés va fer una altra retrospectiva d'In heaven a La Seca. El ballarí i coreògraf, que admet que darrerament se centra més a generar i coordinar projectes que en la interpretació a escena pròpiament dita, no pensa deixar de ballar. Des de fa cinc anys, Cortés és la veu més valorada de la dansa integrada a Catalunya. Aquest nou corrent de dansa reivindica la possibilitat universal de ballar. També amb persones amb alguna deficiència (sigui motriu o psicològica). Cortés ha d'esperar encara per afrontar un projecte que vol realitzar quan arribi als 60 anys d'edat (d'aquí a una dècada). En aquest sentit, confia ser tan actiu com la ballarina Diane Payne-Myers, de 83 anys d'edat i encara a l'escenari, amb qui ha col·laborat sovint amb els DV8 Physical Theatre. Si el cos atlètic ja no és una eina imprescindible per pujar a escena i transmetre emocions, sí que cal trobar contínuament estímuls “per no estancar-se, per seguir tenint ganes de jugar”, sentencia Cortés.

Ölelés
Alta Realitat
Creació i interpretació: Jordi Cortés Damián Muñoz
Col·laboració artística: María Muñoz
Dia i lloc: del 9 a l'11 i del 15 al 18 de gener a la sala Pina Bausch del Mercat de les Flors.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA