cultura

Resistència de Sonia

El brasiler Mendonça Filho sorprèn a Canes mentre els belgues Dardenne tornen a dur-hi el seu humanisme i el filipí Brillante Mendoza, la misèria de Managua

Una esplendorosa Sonia Braga interpreta una dona en la seixantena

Una esplendorosa Sonia Braga il·lumina Aquarius, film de Kleber Mendonça Filho (un crític de cinema brasiler reconvertit en cineasta i només amb un llargmetratge anterior) que ha causat impacte al Festival de Canes, on els membres del seu equip van mostrar pancartes en suport de Dilma Rousseff en pujar les escales de l'Auditori Lumière. L'actriu brasilera, protagonista de culebrots i també de films de Hollywood dirigits per Robert Redford i Clint Eastwood, interpreta una dona a la seixantena (Clara) que habita en un singular edifici davant del mar de Recife que un promotor vol comprar. Els altres habitants venen el seu apartament, però ella s'hi resisteix. La resistència de Clara, que en aquesta tensió repensa la seva vida i el valor del que s'hi estima, metaforitza una resistència política en contra de les formes expansives i especuladores del capitalisme.

Jean-Pierre i Luc Dardenne van tornar ahir a la secció oficial de Canes (on han guanyat dos cops la Palma d'Or) amb La fille inconnue, en la qual, amb la càmera amb menys moviment que en els temps de Rosetta, segueixen una jove metgessa que, després de no obrir la porta de l'edifici de la consulta a un suposat client fora d'horari, se sent culpable perquè qui trucava demanava ajuda (com li mostren les imatges enregistrades per les càmeres de vigilància) abans de morir violentament. La metgessa (Adèle Haenel, descoberta per Celine Sciama a La naissence des pievres) farà una recerca per conèixer la identitat de la noia desconeguda vivint un procés d'humanització i de redempció laica tan propi d'aquestes cineastes belgues humanistes. Diferentment, també presentant de nou un seu film a concurs al festival que l'ha projectat internacionalment, la mirada del filipí Brillante Mendoza estranyament mostra una estima pels personatges que habiten un cinema que tendeix a rabejar-se en la misèria. Ho torna a exemplificar Ma Rosa, en què una parella de petits traficants de cocaïna de Managua són detinguts (o més aviat segrestats) per la policia corrupta per treure'n diners a canvi de ser alliberats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic