Llibres

La Argentinita: Lorca i molt més

Paulina Fariza Guttmann publica la biografia d’una artista molt cèlebre als anys trenta i ara semioblidada

Com a ballarina i coreògrafa, va triomfar a tot el món amb una visió renovadora del ball espanyol

La ballarina i coreògrafa Encarnación López Júlvez, La Argentinita (Buenos Aires, 1897 - Nova York, 1945), va ser una artista molt cèlebre als anys trenta tant a l’Estat espanyol com als Estats Units i altres països, per mèrits propis com a gran renovadora del ball espanyol, i també ha passat a la posteritat per la seva amistat i col·laboració amb el poeta Federico García Lorca, amb qui va gravar una memorable col·lecció de cançons populars espanyoles. A pesar de tot això, La Argentinita ha estat poc estudiada i, fins ara, no hi havia una biografia que deixés testimoni de la seva vida i de la seva carrera, truncades com tantes altres coses per la Guerra Civil.

Per intentar resoldre aquest cas greu de desmemòria històrica, l’escriptora –tot i que també ha exercit com a editora, crítica literària, traductora i actriu teatral– Paulina Fariza Guttmann (Vinaròs, 1963) ha publicat La vida encontrada de Encarnación López, La Argentinita ( Bala Perdida Editorial ). En aquesta biografia ben documentada fins a l’últim detall, que al mateix temps es llegeix com una novel·la que comença amb la mort de La Argentinita al seu apartament de la Cinquena Avinguda novaiorquesa, Fariza reivindica la grandesa artística d’aquesta argentina filla de segovià i aragonesa, que va competir amb Raquel Meller pel regnat del món de les varietats, llavors en plena edat d’or, i va crear amb Lorca com a ideòleg i la seva germana Pilar López, també ballarina i coreògrafa, la companyia Bailes Espanyoles de la Argentinita, “en una època en què s’estava buscant el gran ballet espanyol, com ho estaven fent al seu país els Ballets Russos, intentant allunyar-se dels tòpics sobre l’Espanya profunda que havien difós internacionalment obres com la Carmen de Mérimée”, explica Paulina Fariza, que recorda que La Argentinita va treballar amb famílies flamenques i bailaoras septuagenàries en espectacles com ara Las calles de Cádiz i El amor brujo, amb què va “revolucionar el panorama teatral”, i també va intentar mostrar “la diversitat cultural de l’Espanya plural”. “A través de la figura de La Argentina reivindico també la importància dels anys 30, l’Espanya de la Segona República, un moment de dones lliures i d’una riquesa artística importantíssima en àmbits molt diversos”.

La curta i intensa vida de La Argentinita va estar molt marcada per la mort a la plaça dels cèlebres toreros Joselito, El Gallo, i Ignacio Sánchez Mejías –amb qui van ser amants–, aquest últim amb interessos intel·lectuals que el van vincular a la Generació del 27, i evidentment també per la mort en un context ben diferent del seu compadre Federico García Lorca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona