Art

Immersió a la natura

El col·lectiu japonès TeamLab presenta per primer cop a Barcelona, en una exposició a CaixaForum, les seves instal·lacions, en què fusionen art i tecnologia

“L’obra la fan els visitants. Sempre és diferent. Cada imatge és única i irrepetible”

Les exposicions immersives són moda. Més o menys duen aquesta etiqueta les propostes que alliberen l’art de la seva dimensió plana. Però ben sovint són més focs artificials que cap altra cosa. El col·lectiu japonès TeamLab va ser pioner fa vint anys en la creació d’aquest tipus d’experiències multisensorials tan espectaculars que atreuen masses de públic. Sobretot un perfil de públic que no és l’habitual dels museus convencionals. A TeamLab, el boom els ha enxampat en ple debat de la qualitat d’aquests continguts culturals, però ells presumeixen de trajectòria, que la tenen, i d’una “filosofia” que justifica l’ús de la tecnologia lluny de l’enlluernament banal: no l’entenen com un fi, sinó com un mitjà per reflexionar sobre la relació dels humans amb el món i, sobretot, per repensar-nos col·lectivament.

Amb un currículum impressionant que els ha fet famosos arreu, i des del 2018 amb un museu d’art digital propi a Tòquio, el Borderless, TeamLab s’examina ara per primer cop a Barcelona, amb dues macroinstal·lacions que allotjarà fins al 9 de gener CaixaForum. Hi ha molt de temps per endavant per veure-les, però els responsables del centre cultural animen a no despistar-se i a reservar prèviament la visita perquè les restriccions d’aforament per la Covid són les que són fins que les autoritats no decideixin el contrari (tot i que sembla que aviat es relaxaran).

De temps, també se n’hi ha destinat molt per muntar-les: dos mesos. I és que és la primera vegada que TeamLab ho ha hagut de fer per control remot, confiant la tasca física als tècnics catalans. I a pesar seu perquè es moria de ganes de venir a Barcelona, “una de les ciutats més boniques del món”, va dir ahir el responsable de comunicació del col·lectiu, Takashi Kudo, que hi va viure una temporada fa dotze anys. Ha sigut tan complex el procés de producció en aquests temps pandèmics que la Fundació la Caixa ha optat per no portar l’exposició a la seva seu de Madrid.

Takashi Kudo és una de les 600 persones que formen TeamLab, un equip de caràcter multidisciplinari: hi treballen enxarxats artistes, enginyers, informàtics, matemàtics i arquitectes de diversos països. I sense aspiracions de sortir als crèdits. I això és perquè només es consideren els autors conceptuals de les obres. “Els que realment les fan són els visitants”, sosté Takashi Kudo. És el que tot d’una queda clar només entrar a la primera de les peces multimèdia que presenta CaixaForum, Born from the Darkness a Loving, and Beautiful World. Sense presència humana, és una estança fosca en les parets de la qual plouen tímidament kanjis japonesos. Quan els espectadors acosten la mà a aquestes grafies, la instal·lació s’activa i es desferma una flora i una fauna esplendoroses.

“La filosofia dels nostres projectes és aquesta: que l’art pot crear un nou tipus de relació amb el medi natural i entre les persones”, exclama Takashi Kudo. En la segona experiència, reivindiquen “la interdependència entre totes les formes de vida del planeta”, l’existir indissociable del coexistir. Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn també està latent sense visitants. En aquest cas han de fer alguna cosa més que tocar una paret. Tot el que es projecta virtualment surt del que primer dibuixen i després escanegen en una petita habitació. Papallones que poden acabar cruspides per granotes; granotes per sargantanes; sargantanes per cocodrils; i cocodrils que ells mateixos, els visitants, han de vigilar de no trepitjar quan es passegin per l’exposició perquè moren. “És un ecosistema viu que ens fa prendre consciència que la natura és preciosa i a la vegada cruel. L’equilibri entre totes les espècies és molt fràgil. I totes s’influeixen mútuament.”

D’exposicions immersives, n’hi ha moltes, però tan interactives i poètiques com aquesta, poques. Flors que creixen als peus de la gent i que es dispersen quan camina. Animalons que detecten perill i fugen. Takashi Kudo conclou: “La transformació és continua i depèn del moviment de les persones que hi transiten. Totes les mutacions s’escapen del control de TeamLab. L’obra sempre és diferent. Cada imatge és única i irrepetible. De la mateixa manera que no veus mai igual la natura. La nostra proposta artística funciona com el món.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona