Cinema

Crítica

cinema

Variació dels temes d’una cineasta

Pot considerar-se que a la novel·la Asa ga kuru (Madres verdaderas), de Mizuki Tsujimora, Naomi Kawase hi ha trobat tots els seus temes (també se’n podria dir les seves obsessions, tan lligades al trauma d’haver sigut abandonada de nena pels pares i haver estat adoptada per una bestia, com a partir d’un moment relacionades amb l’experiència de la maternitat) desenvolupats des de fa trenta anys tant en documentals com en ficcions que, fins en aquesta ocasió, són d’escriptura pròpia: la maternitat i la filiació, junt amb els sentiment de la pèrdua, el dol i l’absència que afronten bona part dels seus personatges, cada cop més destinats a una reconciliació entre ells, amb la vida i la naturalesa, que la cineasta japonesa filma com una cosa sagrada amb un lirisme que crea belles imatges, però que pot arribar a embafar.

Tanmateix, tot i la identificació amb el seu contingut, aquest material aliè potser crea un relatiu distanciament amb elements d’intriga i de certa crítica social no gaire propis de la cineasta. L’estructura narrativa parteix d’una situació (un matrimoni benestant s’inquieta perquè el seu fill ha sigut acusat per un nen d’haver-lo fet caure del gronxador de la guarderia) per construir-se com una mena de capsa que conté històries relacionades que, a través de flash-back, van obrint-se una darrere l’altra. És així que sabem del procés d’una adopció, d’una adolescent embarassada a qui la seva família obliga a renunciar al fill, d’un intent desesperat de xantatge al matrimoni adoptiu. A vegades hi ha una certa confusió narrativa, però allò clar és que Kawase retorna a la maternitat, sigui biològica o d’adopció, a la pèrdua i el dol. També a la reconciliació humanista.

Madres verdaderas
Directora: Naomi Kawase
Japó, 2020


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’OC·CA: música en llibertat

Cardedeu
Mayte Martín
Cantant

“La maduresa et fa valorar més l’essència de les coses”

Barcelona
La crònica

De qui va aprendre Donald Trump?

literatura

El nou segell Tres Portals editarà llibres d’interès espiritual i literari

barcelona
societat

XXIX Mostra de Teatre d’Instituts Públics de la demarcació de Girona

blanes
art

Els artistes catalans de tots els temps, junts en un diccionari en línia

barcelona
Cultura

Pas endavant pel futur Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà

Montblanc
ART

El Festival Vadart torna amb més art, música i enologia

Vilajuïga
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona