Música

Orgue d’una nova era

El Sónar digitalitza l’orgue del Palau Güell, que sonarà ininterrompudament de manera automàtica i sense assistència humana durant els cinc dies del festival

“Cal abandonar la idea que els orgues són un instrument d’esglésies”, diu Blancafort

L’orgue del Palau Güell de Barcelona sonarà, de forma automàtica i sense assistència humana, entre les 10:00 hores del dimecres 15 de juny i les 20.00 hores del diumenge 19, gràcies a la hibridació de l’orgue tradicional amb la tecnologia del programari i el maquinari digital, en el marc del festival Sónar.

L’orgue del Palau Güell, construït per Blancafort OM, és un dels pocs que existeixen al món que conjumina tecnologia digital, artesania, arquitectura i patrimoni, segons assenyalava ahir el mestre orguener Albert Blancafort. El festival Sónar ha decidit treure profit de les infinites possibilitats que obre aquest agermanament entre “el llegat i la tecnologia digital” i fer arribar els anomenats hiperorgues a les grans audiències, segons va explicar el codirector del festival, Ricard Robles. Per això han impulsat una experiència sonora, en la qual han comptat amb Albert Blancafort, el tecnòleg Santi Vilanova i els músics berlinesos gamut inc, que han creat una peça musical especialment composta per a l’ocasió i inspirada en el Palau Güell, que els músics van visitar durant uns dies abans d’iniciar el projecte creatiu, que serà el que sonarà durant els cinc dies.

SonarExtra proposa un recorregut per tres intervencions sonores a la Fundació Antoni Tàpies, l’Hotel EM Barcelona i el Palau Güell, a més d’una sèrie de presentacions audiovisuals en el CCCB com a part d’ISEA2022.

La instal·lació sonora del Palau Güell, anomenada Hyperorgan, vol ser el principi d’un projecte a llarg termini, en el qual s’incorpori en el futur la intel·ligència artificial i d’altres espais de la ciutat.

“Hi ha un orgue al Palau Nacional del Montjuïc que està en desús des de l’any 1974 i que, degudament restaurat, podria ser un pol d’atracció per a grans artistes”, va dir Robles. “Cal abandonar la idea que els orgues són un instrument d’esglésies”, va defensar, per la seva banda, el mestre organista, en una afirmació avalada el tecnòleg Santi Vilanova, que considera que “l’orgue és molt atractiu per a la música electrònica i digital perquè no solament emet notes, és també un sintentizador orgànic que modifica el timbre d’aquestes notes a través de l’ús que facis dels tubs”.

Les persones amb entrada per al festival Sónar podran accedir al Palau Güell a un preu reduït de cinc euros i gaudir de la música en unes gandules que es col·locaran a la sala de l’orgue, un espai dissenyat per Gaudí perquè la sonoritat “caigui del cel com una dutxa”, segons Blancafort.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona