Arts escèniques

Crítica

teatre

Debats morals, en anys de Twitter

Aquest Thomas Stockmann quixotesc és també egoista i orgullós

El clàssic d’Hénrik Ibsen fa una denúncia a la premsa, als interessos polítics i econòmics evidents. És una denúncia vàlida però coneguda. La desconfiança dels ciutadans cap a la política i cap a la premsa és absoluta; només cal entrar a can Twitter. I, per tant, la llavor d’Ibsen cau sempre en camp segat: no hi fa cap troballa. És un discurs per a la graderia més progressista (habitualment conreadora de platees). Per això, l’interès de la producció d’Ostermeier és permetre que el públic hi intervingui i també que l’heroi no ho sigui tant, deixant rastres evidents d’un orgull mal portat. Al Grec, la peça va esclatar en l’àgora en una celebrada catarsi.

Dit això, la producció de la Schaubühne de Berlín demostra tenir molt bona fusteria, gràcies a un espai aparentment de mínims (però que amaga trucs de maquinària centreeuropea). Els actors versàtils plantegen tanta veritat que, en l’assemblea, sembla que el públic els interpel·li com si fossin realment els personatges. Thomas Ostermeier (car de veure a Barcelona, segurament perquè les retallades en els equipaments públics ha propiciat concentrar-se en la creació autòctona, però que caldria anar resolent a mesura que s’ampliïn els pressupostos públics) hi incorpora matisos interessants. No vol un Thomas Stockmann quixotesc i èticament perfecte: l’ensenya egoista, orgullós. També resol donar més paper a Katrina: la integra al món laboral i insinua que estima i se sent sola alhora. La dramatúrgia estableix que l’escarni a Stockmann el provoquin els seus antics amics (que no volen veure’s en la diana): La política no s’embruta les mans. Els Stockmann, ja a casa, amb tot l’imperi degradant-se, es fa una darrera mirada, sincera, per decidir si es mantenen íntegres o si accepten un cert joc al poder. Brutal.

Ein Volksfeind (Un enemic del poble)
Cia: Schaubühne Berlín
Direcció: Thomas Ostermeier
Dissabte, 2 de juliol, a la Fabià Puigserver. teatre Lliure.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona