Altres

Troben xiulets fets d’ossos que imitaven el cant dels ocells de fa 12.000 anys

La descoberta l’ha fet a Israel un equip internacional d’arqueòlegs i etnomusicòlegs, liderats per la Universitat de Barcelona

L’home prehistòric ja es comunicava amb sons. Així ho acredita la descoberta feta a Israel per part d’un equip internacional d’arqueòlegs i etnomusicòlegs, liderats per la Universitat de Barcelona (UB), que ha documentat la troballa de set ossos d’ocells convertits fa 12.000 anys en xiulets que imiten el cant d’aus rapinyaires, un descobriment que consideren “excepcional”.

La investigació, que publica avui la revista Scientific Reports, és una de les poques que ha aconseguit documentar restes d’aquests instruments aeròfons fabricats amb ossos, precedents dels xiulets i flautes actuals.

Segons recull una informació d’Efe, els autors de la investigació apunten que les comunitats paleolítiques podien fer servir el seu so per comunicar-se, atraure preses durant les caceres o fins i tot fer música.

El treball l’han liderat José Miguel Tejero, investigador del Seminari d’Estudis i Recerca Prehistòriques (SERP) de la Universitat de Barcelona (UB) i del laboratori de paleogenètica de la Universitat de Viena, i Laurent Davin, del Centre Nacional de Recerca Científica (CNRS) de França.

Els objectes descoberts provenen del jaciment arqueològic d’Eynan, al nord d’Israel, pertanyent al període o la cultura arqueològica natufiana final (13.000-9.700 anys aC), excavat des del 1955 per un equip franco-israelià. Eynan és un poblat de finals del Paleolític constituït per petits habitatges amb sòcol de pedra a la vora del llac Hula, a la vall del Jordà.

Segons els investigadors, fa una mica més de 12.000 anys l’assentament acollia un dels últims grups de caçadors-recol·lectors del Pròxim Orient.

Els instruments sonors descoberts al terra de l’interior d’algunes estructures d’habitació i el seu entorn immediat corresponen a set aeròfons fabricats amb ossos de les ales (ulna, ràdio, húmer) de dues espècies d’aus aquàtiques: el xarxet comú (Anas crecca) i la fotja comuna (Fulica atra).

Les anàlisis tecnològiques, traceològiques, tafonómiques, experimentals i acústiques han evidenciat que aquests instruments prehistòrics es van fabricar per imitar el cant o el so de dues espècies d’aus rapinyaires: el xoriguer comú (Falco tinnunculus) i l’esparver comú (Accipiter).

Els científics consideren que hi havia, sens dubte, una relació particular entre els habitants d’Eynan i aquestes aus de presa, ja que coneixen que, de vegades, les caçaven específicament per utilitzar les urpes, en concret les falanges terminals, amb fins simbòlics, com a probables ornaments.

Segons els investigadors, la descoberta ara publicada és important perquè hi ha un nombre molt limitat d’instruments sonors prehistòrics que hagin arribat fins als nostres dies.

A més, les troballes anteriors s’havien produït en campanyes arqueològiques de la primera meitat del segle passat, sense els estàndards científics actuals.

També destaquen que aquest descobriment proporciona dades “noves i valuoses” sobre l’antiguitat i el desenvolupament dels instruments sonors prehistòrics en general, i més concretament sobre la cultura arqueològica natufiana, quan va començar la domesticació de plantes i animals al Llevant del Pròxim Orient i que va donar pas després a les noves formes de producció del Neolític.

“No s’havien documentat mai abans instruments sonors prehistòrics al Pròxim Orient”, han informat els investigadors, que ara poden enfocar els seus futurs treballs sobre aquest conjunt d’instruments a intentar identificar de forma més precisa la seva funció o funcions (etnomusicologia), així com la percepció i efecte dels sons produïts pels humans i altres animals (psicoacústica).

L’equip d’investigadors també creu que aquest estudi permetrà nous descobriments sobre aquest tipus d’objectes reexaminant les col·leccions d’ossos d’ocells d’altres jaciments arqueològics del Pròxim Orient i d’altres regions geogràfiques, a més d’impulsar la investigació sobre arqueoacústica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa