cultura

Crítica

teatre/dansa

L'àngel engabiat

Una carta d'amor. Una carta de mort. Un clam a la llibertat vehiculat a través d'aquella poesia visual tan particular de Jan Fabre; una reflexió sobre el suïcidi, sobre l'amor impossible que encarna un àngel engabiat, Artemis Stavridi, fonamentalment ballarina, però en aquest muntatge també intèrpret i cantant. Encara amb el record de Quando l'uomo principale è una donna, el públic que va assistir dissabte a Another Sleepy Dusty Delta Day es va trobar fitant un escenari en què hi havia distribuïts cinc monticles de carbó que refulgia irisat en rebre el més lleu contacte de la llum. Fent el perímetre, i travessant-los en ocasions, cinc trenets elèctrics, un per cada promontori, feien el seu viatge al no res, completaven una i altra vegada el circuit tancat. Penjant dins la caixa negra, quadrada, sense trencaments, deu gàbies amb deu canaris grocs empresonats a l'interior, senzilla, però aclaridora imatge. A la dreta, un balancí i, asseguda, una dona, vestida de color groc, àngel engabiat que posseeix, com si fos el seu bé més preuat, un tros de paper plegat i rebregat, que besa, que s'acosta al pit. És la carta que Lancelot adreça a Princesa, i que ella, fent d'ell, llegeix a cau de micròfon. Primer, un fragment llarg de text. Després, a bocins, que s'intercalen en la hipnòtica dansa. Perquè la intèrpret dansa, en un blues que són variacions de l'Oda a Billy Joe (Bobby Gentry), l'angoixa del qui se sent atrapat, dansa la mecànica i deshumanitzada rutina de l'àrid treball en una mina, dansa l'amor incondicional, dansa l'espasmòdica confusió, la ràbia, el desencís i el desesper de Lancelot, però també dansa la seva ferma decisió de llevar-se la vida, fent ús de la seva llibertat, sense permetre judicis morals aliens, de cap mena.

Stavridi no té l'electricitat de la intèrpret original, Ivana Jozic, una de les muses de Fabre, més orgànica, més visceral; en canvi la seva elegància i precisió en el moviment, les línies del seu cos jove, multipliquen la força poètica de la peça, la més personal i intimista de l'autor, inspirada per la mort dels seus progenitors en un breu espai de temps, a la qual contraposa la del jove Billy Joe McAlllister, el suïcida de la balada que va popularitzar Gentry el 1967. L'embolcall que crea Fabre, artista plàstic per damunt de qualsevol altra consideració, per al ball d'Artemis, és superb, quant a concepte i quant a realització. La il·luminació convé sempre a les intencions de l'artista, i forma un conjunt homogeni amb el text, la dansa i l'escenografia.

Another Sleepy Dusty Delta Day
Text, escenografia i direcció: Jan Fabre.
Coreografia: Jan Fabre i Ivana Jozic.
Dramatúrgia: Miet Martens.
Intèrpret: Artemis Stavridi.
Teatre de Salt, 6 de novembre del 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ART

Gerard Castellví i l’emoció d’explorar

TARRAGONA
novetat editorial

Jordi Coca s’acomiada de la novel·la

Barcelona
Marcela Topor
Directora del “Catalonia Today”

“«Catalonia Today» va ser un projecte pioner a la premsa catalana”

Banyoles
Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA