cultura

Rosa Brugat reflexiona sobre la bellesa a través del món de les ‘geishes'

L'artista inaugura avui amb una acció ‘Arigatou gozaimasu' al Casino de Cadaqués, dins la biennal del MAV

L'exposició inclou un vídeo i fotografies

On està escrit que l'art contemporani només es trobi a gust a les deixalleries? A Rosa Brugat l'ha fascinat des de sempre el món de les geishes, expressió d'un refinament sublim en què fins i tot la conversa respon a un cerimonial rigorosament pautat, però fins l'any passat no va decidir-se va anar-les a trobar en el seu ambient original, durant un viatge al Japó acompanyada de la seva filla Adriana. Durant dies, es van dedicar a perseguir aquestes figures esmunyedisses pels carrers de Kyoto, a vegades després de llargues esperes a peu de carrer, pendents que a la fi “alguna d'aquestes dones misterioses sortís d'una casa de te o travessés fugaçment els estrets carrers de Gion fins a desaparèixer ràpidament per una cantonada”. Mentre les gravava i fotografiava, Brugat va decidir que havia de transmetre la impressió de fragilitat que desprenien, en especial les maikos, les aprenents de geisha, noies molt joves a qui encara no és permès ni de parlar, només observar, sempre acompanyades per una dona més gran que les instrueix amb el seu exemple. “Em van impactar enormement, perquè tenia la sensació que darrere la seva màscara de maquillatge s'amagava una gran melancolia.”

El resultat de l'expedició és Arigatou gozaimasu, literalment “moltes gràcies” en japonès, que ha pres forma amb un vídeo i una sèrie de cinc fotografies a través dels quals Rosa Brugat reflexiona sobre la bellesa, la joventut i el rol de la dona que encarnen encara avui les geishes i maikos en un país hipertecnificat. El treball, inserit dins el programa de la biennal Miradas de Mujeres organitzat pel MAV, es pot veure fins al 2 d'abril al Casino de Cadaqués, sota els auspicis de la galeria Dieu, i s'i9nagura dissabte amb una acció de la mateixa Rosa Brugat (19 h).

Com en altres vídeos de l'artista, a Arigatou gozaimasu també intervé l'actriu Gabriela Cardosi, en el paper d'una geisha, mentre es van intercalant imatges gravades a Kyoto i els preciosos dibuixos eròtics Shunga del període Edo que van atraure tants artistes occidentals, com el mateix Picasso, fins que el 1907 el Japó en va prohibir la publicació. L'obra també es presentarà el 13 de maig al Museu del Cinema de Girona.

LA DATA

02.04.16
és el dia
que es clausura l'exposició a Cadaqués. El dia 13 de maig es presentarà al Museu del Cinema de Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona