Economia

Airbus i Boeing s’atrapen

Lideratge Mantenen un duopoli que encapçala la nord-americana pel que fa al nombre de lliuraments objectiu El consorci europeu va complir l’expectativa en comandes, sobretot gràcies a la família dels A320

Airbus i Boeing mantenen l’hegemonia i el duopoli mundial de la indústria aeronàutica comercial. En la seva història de competència, el 2012 va ser un any important en què la companyia nord-americana va superar l’europea en la quantitat d’avions entregats i ha mantingut la supremacia fins avui, tot i que, des d’aleshores, Airbus està acumulant més comandes cada any. Però els clients poden cancel·lar, i el lideratge de Boeing està començant a minvar en les entregues.

Boeing va tancar el 2017 amb el lliurament de 763 avions comercials i una cartera de comandes de 912 aparells, valorats en 134.000 milions de dòlars a preu de catàleg. El seu programa estrella, el model 737, va tancar l’any passat amb 529 entregues, incloent-hi 74 avions del seu últim model ultra eficient (Max), a més de tenir una cartera de comandes per als pròxims anys de 745 aparells. A part, el seu programa 787 Dreamliner va tancar l’any amb el ritme de producció més alt mai aconseguit en la fabricació d’un avió de doble passadís, amb l’entrega de 136 aeronaus i una cartera de 94 comandes.

Per la seva banda, Airbus va rebre l’any passat encàrrecs per a 1.109 avions i va tenir una quota de mercat del 55% en nombre d’aeronaus comercialitzades i un 51% en valor, ja que aquestes 1.109 unitats representen 138.000 milions de dòlars a preu de catàleg.

En el terreny de les comandes, el grup europeu va complir amb escreix les expectatives, i això va ser responsabilitat de la família A320 d’aparells de passadís únic, amb 1.054 unitats, 128 en la versió tradicional i 926 en la modernitzada (Neo). Pel que fa als models de doble passadís, l’empresa en va col·locar 36 del seu model més innovador, l’A350, i 21 més de l’A330. En canvi, pel que fa a l’aeronau gegant A380, no només no va rebre cap altre contracte, sinó que va tenir dues cancel·lacions, una xifra que ha fet disminuir fins a 95 els que estan pendents de fabricació. En aquest sentit, Airbus es va plantejar, a principi d’aquest 2018, deixar de fabricar-lo si no aconseguia contractes per poder mantenir una cadena de producció mínima de sis unitats l’any. Aquesta situació es va reconduir quan, l’11 de febrer passat, la companyia Emirates va signar un contracte de compra amb Airbus per a 20 unitats d’aquest model i 16 més d’opcionals, que, en total, representen 16.000 milions d’euros a preu de catàleg.

Per a aquest any 2018, la companyia europea es proposa arribar a les 800 entregues, però haurà de resoldre els problemes que l’any passat va tenir pels retards que va suportar en l’entrega dels motors per als models A320neo, que van endarrerir desenes d’aparells, pendents de rebre els reactors.

LA XIFRA

20
aparells A380
és el nombre d’unitats del gegant de l’aire que recentment ha encarregat Emirates a Airbus.
La Casa Blanca voladora

Airbus presenta els models A321LR i A320-1000

Airbus espera que el nou A321LR, l’avió de passadís únic de més abast del món –fins a 7.400 km– estimuli el mercat del transport aeri, ja que permetrà a les companyies operar vols de llarg recorregut entre ciutats secundàries, un mercat cada cop més demandat que beneficia les companyies de baix cost. Aquest model s’espera que entri en funcionament l’últim trimestre de l’any.

El consorci europeu és també a punt de presentar un nou avió comercial, l’A350-1000, que redueix fins a una quarta part les emissions de CO2, un augment de l’eficiència que les aerolínies notaran també en els comptes de resultats. Aquest model aporta altres novetats, com ara les parets verticals a l’interior, que eviten la sensació d’enclaustrament.

Noves joies del transport aeri

Boeing construirà dos nous ‘Air Force One’

El president dels EUA, Donald Trump, ha obtingut un “acord informal” amb Boeing per a la construcció de dos nous avions presidencials Air Force One per 3.900 milions de dòlars. Són dos 747-8 amb les adaptacions de seguretat necessàries que substituiran els dos aparells 747-200 actuals, amb més de dues dècades de servei. Boeing ha expressat el seu “orgull” per construir la nova generació, que ha qualificat de Casa Blanca voladora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia