Economia

tant

x

Temps de vendre l’empresa

Els darrers tres anys hem viscut un gran increment del nombre d’empreses familiars catalanes que s’han venut (Pronovias, Cirsa, Freixenet, Codorniu, Mediapro i altres) per motius diferents. En alguns casos hi ha ganes de fer caixa, problemes de successió, conflictes entre accionistes per dividends encoberts o bé mala gestió.

Just abans de la crisi es va viure una concentració similar de transaccions, amb les cimenteres, Caprabo, Panrico o la venda parcial de les participades de “la Caixa”. Pels que ara compren empreses o pels seus treballadors, cal tenir present com han anat les empreses venudes al 2007 i valorades amb excels d’apalancament infinit a baix tipus d’interès. El temps i la crisi va donar la raó als venedors i va eixugar el mercat durant llargs anys.

Tan abans com ara, l’excés de liquiditat va disparar les valoracions temptant a molts empresaris a sortir o solucionar situacions enquistades. En alguna de les operacions d’aquest any, una valoració lleugerament menor tot just hauria cobert el deute i deixat els antics accionistes a zero.

Per bé o per mal, la sortida de la crisi, molt basada en la deflació de costos i l’exportació ha reforçat el pes de l’empresa familiar catalana. Si al 2015 el % de nòmines de l’empresa familiar era del 68% del total del sector privat, actualment es pot enfilar per sobre del 70%.

Aquest pes de l’empresa familiar no és necessàriament bo. A Catalunya, els nostres empresaris tendeixen a raonar com a amos posant l’ego per davant de l’interès de l’empresa. L’empresa familiar és menys eficient per falta de professionalització o tamany i cova conflictes de successió. Per tant, la venda pot ser un bon mecanisme de mercat per que l’empresa pervisqui més enllà de les limitacions del seu fundador.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TURISME

Els càmpings de Lleida preveuen una bona temporada sense restriccions per sequera

LLEIDA
Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona