Economia

Un 35% més de mercaderies al port de Palamós el 2018

En paral·lel al bon rumb dels creuers, la infraestructura recupera activitat comercial l’últim any després d’un trienni llastat per la desaparició del tràfic de ciment

La pasta de paper s’imposa com a producte estel·lar, amb 105.070 tones descarregades de les 186.159 que s’hi van bellugar en total

El port de Palamós va assolir les 186.159 tones de mercaderes embarcades o desembarcades al llarg de tot l’any passat, dada que suposa un increment d’un 35% del volum respecte a l’exercici del 2017. Va ser el millor any de l’últim quadrienni al port baixempordanès, pel que fa a l’activitat comercial –se suma al rècord històric de creueristes que ja preveuen polvoritzar aquest 2019–. I l’estadística situa Palamós en primera posició del rànquing de les infraestructures que gestiona Ports de la Generalitat; és a dir, va passar al davant dels ports de Vilanova i la Geltrú i Sant Carles de la Ràpita.

Del 2018, destaca la incorporació d’una nova línia d’exportació de biomassa forestal cap a França, que va fer pujar el nombre de tones embarcades al llarg de tot l’any fins a les 38.232 –una cinquena part del total–. Però la mercaderia estel·lar va tornar a ser la pasta de paper, amb 105.070 tones descarregades, que van copar el 56,5% de l’activitat total. Ja a més distància, la tercera matèria en importància per volum va ser la barita, provinent del nord d’Àfrica, amb 31.860 tones. Es tracta d’un mineral amb aplicacions industrials i emprat per produir pigments.

Tanquen la llista les 7.050 tones de marro de cafè (4%), provinents de la factoria de Nestlé a Girona i embarcades cap a Itàlia per reaprofitar-les també com a biocombustible. I, finalment, l’any passat hi va haver un moviment de 3.947 tones més de productes siderúrgics (2%).

Les xifres reflecteixen una recuperació respecte a la davallada que va implicar la fi de les importacions de ciment, el 2015. Havien acabat les obres de desdoblament de l’eix transversal, el TAV, el tercer carril de l’AP-7 o la C-31 a l’Alt i Baix Empordà, i la demanda actual se satisfà amb la producció interior. I el tonatge total va quedar en 140.883. En els dos anys posteriors, els números d’activitat mercant total van continuar llastats sota les 150.000 tones, fins a l’accelerada del 2018.

Marge per créixer

L’objectiu de Ports, però, és mirar de créixer i tendir altre cop als números; per exemple, del 2013, 260.000 tones en què, a més del ciment, també havien pesat les 79.250 tones de biomassa, el doble que l’any passat. En la davallada, influeix que el comerç del combustible vegetal és estacional –creix si s’afronta un hivern fred i llarg– i l’altre obstacle ha estat el canvi de regulació a Itàlia, que ha flexibilitzat l’explotació de masses forestals al país transalpí i els evita haver de recórrer a la importació de fusta i estella dels boscos gironins.

Altres vies per incrementar el tràfic de mercaderies es basarien en els contenidors, tot i que tenen difícil competir amb les gegantines infraestructures logístiques de Barcelona, i sobretot la importació de cereals, tot i que en aquest cas el problema continua sent que el punt d’inspecció fronterer (PIF) per als controls sanitaris de mercaderies de fora de la Unió Europea (UE) no es desencalla amb els successius governs espanyols. Aquests dies, en campanya estatal, retornen les reivindicacions per vèncer les traves burocràtiques, però tot plegat dependrà de l’executiu estatal que surti dels comicis del dia 28. I l’últim projecte de la Generalitat per habilitar el punt Schengen per als visats de passatgers, com criticava a finals de març el conseller de Territori, Damià Calvet, “no ha tingut resposta” del Ministeri de l’Interior.

Les obres previstes

Mentrestant, però, en el primer trimestre d’aquest 2019, Ports destaca el bon comportament de la pasta de paper, que continua liderant el tràfic de Palamós, seguit de la barita i la biomassa. El gerent de l’empresa de la Generalitat, Joan Pere Gómez, recorda que en la línia de millora ara “s’ha d’impulsar el moll comercial i el reforç del dic de recer del port, obra que preveuen adjudicar a finals d’abril per a la reposició de peces d’escullera i blocs de formigó al llarg del dic per disminuir els ultrapassaments de les onades amb els temporals.

El propòsit és millorar la funcionalitat del dic i donar més recer als vaixells i a les activitats que s’hi desenvolupen, amb un cost previst de 3,5 milions. “Aquest projecte donarà una major operativitat al dic i més seguretat als mercants i els vaixells de creuer que operen al moll comercial i a les persones que hi treballen”, diu Gómez.

LES XIFRES

186.159
tones
de mercaderies van arribar o van sortir del port de Palamós al llarg de tot l’any passat.
35
per cent
d’increment suposa la xifra respecte a les 137.464 tones totals que es van moure el 2017.
105.070
tones
de pasta de paper es van desembarcar el 2018, un 56,5% del conjunt de mercaderies.
38.232
tones
de biomassa forestal van salpar amb rumb cap a Itàlia.
31.870
tones
de mineral de barita es van importar provinents del Marroc.
7.050
tones
de marro de cafè també es van exportar cap a Itàlia, on en fan combustible.

Jornada empresarial divulgativa al maig a Palamós

Des de Ports de la Generalitat treballen per atraure nous tràfics i consolidar els existents a Palamós. L’any passat van engegar una campanya comercial amb el disseny de materials promocionals de tots els ports de mercaderies, a més de l’assistència a les principals fires del sector a Munic, Bremen i Barcelona.

En paral·lel, també han fet promoció interna de les possibilitats d’exportar producte o importar matèries primeres entre empreses de l’interior de la demarcació de Girona i del seu radi d’influència, que pot arribar a abastar fins al sud de l’Estat francès.

Seguint aquesta línia, el gerent de Ports, Joan Pere Gómez, avança que el mes de maig tenen previst “organitzar conjuntament amb la delegació a Girona de la Federació Espanyola de Transitaris, Expedidors Internacionals i Assimilats, Feteia, una jornada al port de Palamós per donar a conèixer a les empreses transitàries el potencial del port de Palamós i de la resta de ports comercials, de titularitat de la Generalitat”.

Hi divulgaran les solucions especialitzades en càrrega general i gestió de matèries primeres a dojo, com a porta ràpida d’entrada i sortida de grans volums de mercaderies al territori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA
economia

Boeing canvia de direcció

barcelona