Economia

El cava marca rècords d’exportació mentre el consum s’estanca a l’Estat

El retrocés en la venda d’ampolles al mercat interior es deu al volum d’estocs acumulats

Es confirma la tendència alcista dels productes de gamma alta

La DO Cava va tancar el 2018 amb un augment del consum al mercat exterior que contrasta amb l’estancament registrat al territori de l’Estat. Segons dades difoses ahir, l’últim any es van produir 244,5 milions d’ampolles, un 3,2% menys, per valor de 1.146 milions d’euros. D’aquestes ampolles, 165 milions es van vendre i consumir a l’estranger, on se’n van distribuir un 1,8% més respecte a l’exercici anterior. En canvi, pel que fa al cava que es va quedar al mercat de l’Estat, la xifra d’ampolles va caure un 12% però el consum va créixer un 0,3%. La DO Cava atribueix les xifres al fet que els cellers tenien acumulada una gran quantitat d’estoc del 2017. Segons el Consell Regulador, aquell any hi va haver unes “expectatives massa optimistes” que es van torçar amb el boicot derivat de la situació política de la tardor. En el cas concret de les exportacions, es tracta, segons la DO Cava, de xifres “històriques”, que signifiquen un creixement d’un 25% en comparació a les vendes de deu anys enrere.

“El cava s’ha fet un lloc als mercats exteriors, gràcies, en part, a un creixement del consum dels escumosos a nivell internacional”, va indicar el president de la DO Cava, Xavier Pagès, que va assegurar que “el cava n’està traient profit com un dels principals operadors”.

Per països, Alemanya, Bèlgica, els EUA i el Regne Unit van acaparar bona part de les exportacions. En conjunt, s’hi van distribuir més de 102 milions d’ampolles i, de fet, del conjunt d’exportacions, 115 milions van anar a parar a la Unió Europea (un 47% del total del cava produït al cap de l’any), mentre que prop de 50 milions es van distribuir a altres països (un 20%).

Els responsables de la DO van aclarir el perquè de l’aparent contradicció en les xifres del consum intern. En la primera junta encapçalada per Xavier Pagès, aquest va recordar les diferències amb la metodologia que utilitzava la junta sortint a l’hora de xifrar el mercat interior. Si antigament es comptabilitzaven com a venudes a l’Estat totes aquelles ampolles que no es distribuïen a l’estranger, ara es puntualitza que una part d’aquest cava que realment no es ven queda en estoc, fet que justificaria que el nombre d’ampolles del mercat intern caigués un 12% el 2018, mentre que, en canvi, el consum va créixer un 0,3% i el valor facturat va pujar un 2,9%.

Segons Pagès, la producció d’ampolles va ser substancialment inferior “perquè als cellers hi havia més producte acumulat de l’últim any”, un estoc generat, va comentar, pel boicot provocat per la situació política, amb el referèndum de l’1-O i l’aplicació de l’article 155. En tot cas, Pagès va subratllar que el primer trimestre del 2019 està sent positiu: entre el gener i el març, el nombre d’ampolles destinades a l’Estat espanyol ha crescut un 33,4% en comparació amb el mateix període de l’any passat i continua la tendència alcista dels productes de gamma més alta.

Quatre àrees

D’altra banda, la DO Cava definirà la zonificació en quatre grans àrees, que al seu torn es dividiran en subzones, a les quals els elaboradors decidiran voluntàriament si s’hi adhereixen. Pagès va anunciar que la norma entrarà en vigor a finals del 2020 amb l’objectiu de “seduir els consumidors”, tot i que no va aclarir si alguna de les subzones servirà per recuperar els elaboradors del Penedès escindits com a Corpinnat.

LA XIFRA

12
per cent
van retrocedir les vendes de cava a l’Estat, per l’efecte dels estocs. En canvi, el consum va pujar un 0,3%,

LA FRASE

El 2017 hi va haver unes expectatives massa optimistes que es van acabar torçant amb el boicot
Xavier Pagès
president de la DO cava

Freixenet dona per tancat el boicot

El grup Henkell Freixenet, que ahir va celebrar una trobada amb periodistes a Madrid, va donar per superat el boicot al cava català. En la mateixa reunió, el grup cavista es va mostrar obert a fer compres en el segment dels escumosos, ni tampoc descarta noves vendes, sobretot en la categoria de vins tranquils i de marques petites. Els consellers delegats de la companyia, Pedro Ferrer i Andreas Brokemper, van expressar aquestes perspectives, després de l’adquisició tancada el 2018 de la firma catalana per part de l’empresa alemanya, filial al seu torn de la també germànica Oetker Group.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona