Economia

CASTELLÓ D’EMPÚRIES

Un maridatge entre natura, cultura i turisme

El municipi ha creat l’agència de promoció i turisme, que entrarà en funcionament a mitjans del mes vinent i que marcarà les línies a seguir i les eines de promoció que s’han de dur a terme per desestacionalitzar

Castelló d’Empúries és una “combinació de tres potes”
Fa 53 anys que es va començar a construir a Empuriabrava

Castelló d’Empúries és una destinació “mediambiental, cultural i familiar i esportiva”, segons explica l’alcalde, Salvi Güell. Aquestes tres parts en què es divideix la destinació tenen al municipi espais molt diferents: el mediambiental al Parc Natural dels Aiguamolls, el cultural al centre històric, i el familiar i esportiu a Empuriabrava. I Castelló d’Empúries és una combinació de tot plegat.

El municipi ara intenta trobar la fórmula per aconseguir que els turistes el visitin en temporada mitjana i baixa. Per això han creat l’agència de promoció i turisme que entrarà en funcionament a mitjan setembre i que “haurà de marcar les línies a seguir i mostrar les eines de promoció que hauríem de dur a terme a casa nostra”. A Castelló d’Empúries, com passa a la resta de comarques gironines, el turista hi fa estades curtes, i reserva a darrera hora. El principal turista és l’estranger: francès, alemany, holandès (aquest any no gaire), belga i algun rus, i de l’Estat espanyol el principal és el provinent del país basc i el català que sol sovintejar al mes d’agost.

El Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà és una de les tres parts en què es divideix la destinació i que comentava l’alcalde. En la seva major part correspon al municipi i està format per diferents estanys d’aigua dolça i dunes on hi ha la possibilitat de descobrir una reserva amb abundància d’espècies d’aus migratòries –unes 330 espècies– i flora característica de la zona. Al parc hi ha instal·lades una sèrie de llocs de guaita estratègicament disposats per no molestar els animals, permetent així que el visitant pugui veure de prop tota mena d’ocells i mamífers.

La “pota” cultural és la que es troba al centre històric de Castelló, que avui encara conserva importants elements medievals. Per destacar algun dels indrets que el visitant pot anar a veure, hi ha la basílica de Santa Maria, un edifici gòtic construït entre els segles XII i XV; el Palau dels Comtes fundat l’any 1317, la presó medieval i la cúria, on hi ha instal·lat el Museu d’Història Medieval, punt de referència per als amants de la història de la vila i del comtat d’Empúries durant l’edat mitjana.

El nucli antic de Castelló d’Empúries forma part de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El nucli es va articular al voltant de l’església de Santa Maria, i en origen estava emmurallat.

Tal com s’explica al web de l’Ajuntament, el centre històric presenta un entramat de carrers estrets, de recorregut irregular i disposats seguint el pendent del terreny. Molts presenten paviments de llambordes refets i d’altres, completament restituïts. Els noms dels carrers i les places i la seva distribució deixen veure l’agrupament gremial dels inicis de la vila: plaça de la Llana, de les Cols, del Vi o els carrers de les Peixateries Velles, de les Gallines o dels Jueus –al nucli medieval de Castelló d’Empúries hi havia diverses comunitats jueves que van tenir un paper crucial en el procés de convertir la vila en la important capital que va arribar a ser.

Empuriabrava

I la tercera i última part és Empuriabrava. La Guia Repsol la defineix així: “Empuriabrava conserva la marina residencial més gran de tot Europa. És la Venècia de la Costa Brava espanyola.” “I com si d’una novel·la es tractés, en el repartiment de papers, Empuriabrava encarna el frenesí turístic, amb la seva zona marina com a focus principal”, continua dient la guia. L’any 1966 shi’ van començar a fer les primeres cases. “Les va fer el senyor Arpa, i a través de la promotora que tenia a Empuriabrava, les venia”, explica Josep Maria Martorell, propietari d’una empresa a Empuriabrava que assegura que la idea va ser un èxit rotund.

La promoció dels terrenys es va fer a Alemanya a través d’una empresa catalana que tenia vincles amb aquest país. “I la venda va ser fàcil, primer perquè les condicions eren molt bones i perquè els preus de les parcel·les i la construcció de les cases eren realment econòmics per als alemanys, que en aquells moments tenien una capacitat econòmica molt més elevada que els espanyols, i van veure que la marina tenia futur”, comenta.

Empuriabrava va créixer molt perquè “era una marina residencial i única al món”. “Vam arribar a ser un referent del turisme europeu gràcies a la singularitat que li donen els canals de la marina”, explica Martorell, que explica que en aquells moments hi havia un eslògan que deia: “Del mar a la porta de casa teva.”

Però si la idea va entusiasmar els alemanys, a casa, a Castelló, “molta gent no hi creia”. Els propietaris tenien terres fèrtils, però a les que estaven a tocar de la marina no els donaven cap importància perquè no rendien”. Però van anar canviant d’idea quan van veure que alemanys, francesos i també suïssos hi invertien.

De tot això ara fa 53 anys, i a Empuriabrava ja hi ha una segona generació de propietaris perquè una part dels que en aquell moment van comprar ja són molt grans i s’han venut la casa. I malgrat que tot no és perfecte, és “encara el motor de l’economia de l’Empordà perquè els serveis generen molts llocs de treball –hi treballen paletes, pintors i fusters, entre d’altres– ja que “estem en la segona fase de renovació”.

A parer de Josep Maria Martorell, ara és el moment de “conscienciar-nos, Ajuntament i propietaris, que tot el que no es va fer prou bé s’hauria de corregir”, com és el cas d’aconseguir una harmonia en el conjunt arquitectònic, que en molts casos no hi és, o les voreres. “Els veïns hauríem d’ajudar l’Ajuntament a tirar el carro endavant, a trobar iniciatives i idees perquè Empuriabrava torni a ser una marina capdavantera, diferent, singular i única”, comenta.

FITXA

Habitants: 10.820 Extensió: 42,30 km² Establiments hotelers: 11 Places hoteleres: 873 Càmpings: 5 Cases de turisme rural: 3 Apartaments: 2.676 habitatges d’ús turístic Platges: platja de la Rubina i platja d’Empuriabrava. Visites guiades: Ecomuseu Farinera. Enfarina’t. Visita guiada més degustació de Pa de la Tramuntana i cervesa Rufa de Blat. Dilluns en català i francès i dimecres en castellà i anglès. De sis a dos quarts de vuit del vespre. Exposicions: ‘Geografies compartides’. Fins al 6 d’octubre a l’Ecomuseu-Farinera. ‘Carles Fages de Climent. L’Arcàdia empordanesa’. Fins al 30 de desembre. Al Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó. Fonts: Idescat i Ajuntament.
JESÚS VALLADOLID, ‘CHUS’ LOSBARKITOS

“El turista busca diversió i sensacions”

Jesús Valladolid Rebollar és soci de dues empreses a Castelló d’Empúries: Navegació i Turisme d’Empuriabrava SL i Canal Vahimar SL. La primera engloba dos vaixells de passatgers i la segona, el lloguer d’embarcacions.

Quant fa que van obrir les empreses i a què es dediquen?
Vam adquirir Navegació i Turisme l’any 2002 i Canal Vahimar l’any següent. Abans els propietaris eren un conglomerat de socis, majoritàriament de Madrid, i nosaltres érem els que ens dedicàvem a fer fotografies. Oferim serveis nàutics de lloguer i transport de passatgers, tant a la marina d’Empuriabrava com a la Costa Brava nord.
A quin tipus de client va dirigida l’activitat que feu?
A tothom que busqui passar-ho bé i que tingui ganes de conèixer aquest racó de la Costa Brava gironina. Oferim la possibilitat de conèixer la marina d’Empuriabrava mitjançant el lloguer de petites embarcacions a motor sense llicència o bé amb el nostre ferri Palante. Amb aquestes petites embarcacions de lloguer es pot recórrer uns vuit quilòmetres de canals navegables, entrant pel llarg de Sant Maurici. Tenim dos tipus de barques, una amb capacitat per a cinc passatgers i l’altra, per a vuit. Pel que fa al ferri Palante, és un vaixell per a col·lectius de fins a seixanta passatgers, i amb patró. Durant el trajecte es fa una explicació de la construcció dels canals i curiositats d’Empuriabrava. A més de tot això, també disposem d’un catamarà amb el qual oferim conèixer de ben a prop la costa fins a Cadaqués. Els nostres clients també tenen la possibilitat de fer snorkel en una de les contrades més paradisíaques de la zona, com és cala Montjoi.
Què busca el turista o visitant quan ve a vosaltres?
Diversió, diversió i més diversió. Això és el que busca el turista quan contacta amb nosaltres. Cada vegada ens demanen més interactivitat en les activitats que els oferim, i nosaltres fem el possible per satisfer-los.
Ha canviat molt el turista que hi ha a Castelló d’Empúries amb els anys?
Sí, sí que ha canviat. Penso que ara el turista que ens visita és més familiar, i no només volen veure coses noves sinó que també volen sentir allò que veuen. Volen viure sensacions i emportar-se aquestes noves sensacions. El turisme està canviant. Ja no hi ha les aglomeracions ni la gentada que hi havia hagut anys enrere.
És més exigent el turista, ara?
Ara els nostres clients volen més atenció i dedicació, i justament això es el que intentem oferir-los i és el que intenta la majoria dels empresaris que es dediquen al turisme. Espero i desitjo que continuem molts anys col·laborant en l’oferta turística de l’Empordà, tal com van començar a fer els meus pares ara fa prop de cinquanta anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El port de la marina acollirà durant nou dies la Fira del Vaixell d’Ocasió

EMPURIABRAVA
ECONOMIA

Les exportacions gironines creixen un 10% durant el gener

GIRONA

Salsa Jeans i la Casa de las carcasas obren al Gran Jonquera

la jonquera

MUNICH i Rituals se sumen a l’oferta comercial de l’Espai Gironès

salt
economia

Comença el saló Alimentaria&Hostelco més ambiciós i amb més presència internacional

L’hospitalet de llobregat
PALAFRUGELL

Oohx!gen, l’associació de comerciants de Palafrugell, renova junta

PALAFRUGELL

El B-Travel compleix les expectatives i supera els 26.000 assistents

barcelona
Tribuna

Només el set per cent?

Professor d’innovació a EADA Business School

La Xina: el soci, i competidor, inevitable

barcelona