La Borsa
Més valors
Economia

Desplaçar-se pel territori sortirà més car l’any vinent

Hi haurà encariments en el transport públic de Barcelona

L’ATM del Camp de Tarragona apuja les tarifes per primera vegada des del 2014 i la de Girona tenia els títols congelats des del 2013

Moure’s serà més car, es miri com es miri, a partir de l’any que ve. Ja sigui en cotxe o en transport col·lectiu, tocarà gratar-se, encara més, la butxaca. En seran l’excepció alguns descomptes en el transport públic per als grans usuaris, sobretot els veïns de la ciutat de Barcelona que l’usen diàriament, però no per als de l’àrea metropolitana que en fan un ús més esporàdic.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha sacsejat la col·lecció de títols de transport amb la creació d’alguns de nous, entre els quals hi ha la T-Casual, que substitueix la T-10, s’apuja 1,15 euros (en el cas de la zona 1) i no es podrà compartir, ja que serà un bitllet unipersonal. Amb tot, les crítiques d’usuaris que en fan un ús més esporàdic però també intensiu va portar a anunciar també, dies després, la creació d’un nou títol, la T-Familiar, per substituir en alguns casos la T-10, ja que serà un títol multipersonal, de 8 viatges, costarà 10 euros per a la zona 1, durarà 30 dies consecutius i entrarà en servei l’1 de març.

Segons el nou sistema tarifari de l’ATM, els nous títols seran la T-Usual, la T-Casual, la T-Jove, la T-16 i la T-Familiar, mentre que en desapareixeran d’altres com la T-50/30 i la T-Trimestre. A l’àrea del Berguedà i el Ripollès, les tarifes per al 2020 es congelen, ja que els veïns d’aquestes zones no disposen d’altres mitjans públics de transport, segons reconeixia el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

També el consell d’administració de l’ATM del Camp de Tarragona ha aprovat un increment del 2% de les tarifes dels abonaments de transport públic del territori que formen part del sistema tarifari integrat, que estaven congelades des del 2014. Així, per exemple, pel que fa als títols ordinaris multiviatge, la T-10 d’una zona costarà 12,25 euros; la T-10/30 en valdrà 9,95; la T-50/30, 33,15, i el preu de la T-Mes serà de 46,60.

L’ATM de Girona també ha anunciat que augmentarà, de mitjana, un 2% els preus de les diverses targetes de bus. Els preus de la T-Mes estaven congelats des del 2013 i la resta, des del 2014. El preu de la T-10 s’apujarà 30 cèntims i passarà a costar 11 euros per a trajectes d’una sola zona. La T-10/30 s’encarirà només 20 cèntims, amb un cost de 9,70 euros, i la T-50/30 serà 1,2 euros més cara i valdrà 35 euros a partir de l’1 de gener del 2020. Finalment, la T-Mes valdrà 47 euros (1,2 euros més cara que el 2019). D’altra banda, l’ATM confia a tancar el 2019 amb un 4,25% més de passatgers respecte als que van utilitzar el bus el 2018 i superar així els 8 milions d’usuaris.

Autopistes més cares

I si el bitllet de bus s’encarirà a l’àrea de Barcelona, també tocarà el rebre als que circulin en cotxe per les autopistes AP-7, AP-2 i C-33. Les tres vies, que depenen del govern espanyol, experimentaran una pujada dels preus dels peatges de gairebé l’1%. En el cas de l’AP-7, la pujada s’aplicarà al tram que va de la Jonquera a Salou, perquè de Salou cap al sud la via quedarà lliure de pagament.

De la mateixa manera, els peatges de les autopistes de la Generalitat deixaran de ser gratuïts per als vehicles de baixes emissions, segons va aprovar el govern a principis de desembre. La modificació del sistema de descomptes pretén adaptar-lo a la política mediambiental de la Generalitat i a la situació actual del parc automobilístic.

LES XIFRES

2
per cent
calculen alguns experts que es podrà estalviar en el rebut de la llum quan entrin en vigor els nous trams.
1,15
euros
més que la T-10 valdrà la T-Casual, el títol de transport que la substituirà a l’àrea metropolitana, no sense polèmica.
0,9
per cent
s’apujaran les pensions si finalment el govern de Pedro Sánchez considera que té prou suports.

La falta de govern a l’Estat retarda decisions de pes

L’exercici es tanca sense decisions governamentals a la capital de l’Estat sobre aspectes tan rellevants com ara el salari mínim interprofessional (SMI), les pensions i el salari dels funcionaris. Les incògnites sobre els suports que rebrà l’executiu ara en funcions per tirar endavant han deixat en suspens totes aquestes novetats que se solen anunciar en el tombant d’any. Així, fins que no hi hagi un gabinet consolidat, no sabrem si les pensions, efectivament, s’apugen d’acord amb l’IPC, o si s’aplica la proclamada pujada del SMI. I encara hi ha altres factors que afectaran la butxaca dels ciutadans, com els canvis en el rebut de la llum. Segons confirmen diverses fonts, la fixació de les tarifes elèctriques canviarà aviat, ja que per primer cop no serà igual arreu de l’Estat. A més, gràcies a la nova metodologia enviada per la CNMC al Consell d’Estat seguint la directiva europea, es dividirà la tarifa en nous trams horaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Auxili a inquilins, treballadors de la llar i empleats temporals

madrid

Els autònoms troben curta la moratòria

Barcelona

Macron defensa ara la sobirania industrial

París
LLUÍS ROIG
INSTAL·LADOR ELÈCTRIC

“Som qui aguanta el cop”

Els vivers gironins perden vora 3,5 milions

Girona
La pandèmia deixarà almenys 11 milions de nous pobres a l’Àsia

La pandèmia deixarà almenys 11 milions de nous pobres a l’Àsia

WASHINGTON
DUAITA PRATS
ARTISTA I PERIODISTA

“Treballar acaba costant diners”

La Covid-19 aboca la Costa Brava a vendre seguretat

La Covid-19 aboca la Costa Brava a vendre seguretat

Girona

Frit Ravich presenta un ERTO que afecta tota la plantilla, de 990 empleats

maçanet de la selva