Economia

Economia

Sobrevivint a Amazon

El petit comerç intenta adaptar-se a l’auge de les vendes en línia

Més de 130 parades de mercats de Barcelona venen a través de la plataforma digital Manzaning

La botiga de ‘merchandising’ El Enano Friki ven la meitat dels seus productes a la seva botiga virtual

Due-Home, de mobles, aposta per estar al màxim de canals possibles

Verdures i Fruits Molins, del Mercat de la Concepció, Peixos Ripoll de la Boqueria i la cansaladeria Pascal, de l’Abaceria Central, són tres de les 133 parades de mercats municipals que ofereixen els seus productes a través de la plataforma Manzaning. “Benvingut, defensor del barri, compra a botigues i mercats de la teva ciutat amb enviaments a domicili” és el missatge de benvinguda del portal. Sense moure’s de casa, el client pot passejar virtualment per 12 mercats de Barcelona i 25 botigues de proximitat, rebre la comanda fins i tot el mateix dia, triar quan li va millor rebre-la –en franges d’una hora– i no pagar res pel servei si la compra supera els 65 euros. El botiguer abona a Manzaning una comissió d’entre el 12% i el 18% sobre la venda i, a canvi, la start-up desenvolupa les estratègies de màrqueting necessàries per captar clientela, gestiona el servei d’atenció al client, s’ocupa dels enviaments i la logística i, en definitiva, ajuda el petit comerç a adaptar-se a l’auge de les vendes on line. Al conjunt de l’Estat el comerç electrònic va moure el 2018 més de 41.500 milions d’euros, un 32% més que l’any anterior. No hi ha dades més actualitzades però és evident que les xifres avancen vertiginosament. Aquest Nadal, els repartidors han envaït les grans ciutats entregant milers de paquets, fins i tot en cap de setmana i en horaris intempestius. Amazon va repartir comandes fins al dia 5 de gener, la nit de Reis, a mitjanit.

La companyia amb seu a Seattle que ven des de roba interior fins a mobles passant per llibres, clips per als cabells o robots de cuina és el líder indiscutible de les vendes en línia també a casa nostra. Segons un estudi del Departament de Comerç de la Generalitat publicat a finals del 2018, el comerç on line generava llavors a Catalunya un total de 53 milions de compres a l’any i 110.000 entregues de paquets cada dia. Segons l’informe, els ciutadans fan, de mitjana, gairebé 18 compres a l’any a través de l’ordinador o el mòbil, i el 88% tria la plataforma d’Amazon.L’estudi indicava que la quota de mercat del comerç en línia encara és petita perquè el 95% de la despesa es fa en botigues físiques, però preveia que el creixement anual seria del 20%. De fet, calculava que aquest exercici que acabem de tancar s’haurà arribat als 64 milions de compres per internet.

Eva Tomàs, fundadora i CEO de Manzaning, té clar que “el client d’avui en dia no és digital o offline, sinó multicanal, va alternant”. En el cas dels mercats municipals, relata que “viuen una situació precària perquè la seva clientela s’està fent gran i sobretot els joves cada cop valoren més la compra d’alimentació com una activitat experiencial”. Això vol dir que poden gaudir un dissabte al matí anant a comprar al mercat però no volen que això es converteixi en una necessitat o una obligació. “Els horaris laborals són els que són i si no oferim a aquestes persones facilitats per comprar en botigues de proximitat ho faran en una altra plataforma i segurament serà una gran superfície, digues-li Amazon o Mercadona”, reflexiona Tomàs. Col·laborant amb el petit comerç, Manzaning vol “dinamitzar l’activitat dels mercats i botigues de proximitat i fer que reconnectin amb la seva clientela”. Actualment, la plataforma gestiona 700 comandes mensuals i està treballant amb ajuntaments i mercats de fora de Barcelona per ajudar-los a crear la seva pròpia plataforma en línia.

A la recerca de clients

Jordi Ordóñez és consultor d’e-commerce i assessora empreses i botigues que volen fer el salt digital. A les petites els recomana centrar-se a donar un servei “superpersonalitzat” perquè estar en plataformes com Amazon no els surt a compte –la comissió és d’entre el 5 i el 20%, tot i que normalment va del 12 al 15%–, però a les mitjanes els recomana sempre diversificar i estar a com més canals millor. Per a Ordóñez, el gran problema és que molts cops es fan botigues on line amb pocs coneixements i inversió i “això és com si la botiga fos en un polígon industrial: significa que no entrarà ningú per la porta”. Això passa, argumenta, perquè “els botiguers ho intenten fer sols i pensen que ja contractaran algú que en sàpiga si el portal funciona, un error perquè no pots arrencar un negoci construint tu les parets, ideant publicitat i també fent la paperassa”. Sobre Amazon, recorda que “quatre de cada deu clients compren allà, així que s’hi ha de ser”, tot i que aconsella no abocar-hi tot el catàleg sinó reservar els productes top vendes per al portal propi.

En el cas de l’empresa de mobles Due-Home, sempre penja les novetats primer al seu web. Com explica Xavi Martínez, CEO de la companyia, el seu pare regenta encara la botiga familiar però ell, el 2012, en plena crisi, va pensar que el negoci s’havia d’adaptar als nous hàbits de consum. Va crear una botiga cent per cent en línia i ha apostat per estar present en tots els canals possibles. “És cert que Amazon és el que ven més –explica– però cada portal té el seu perfil de client, per exemple el de Privalia és el d’una dona de 38 anys i pot no comprar a Amazon perquè no li genera confiança o no li agrada”. Due-Home, amb seu a Bigues i Riells, té 23 treballadors i factura 16 milions. Martínez reconeix que ven més a Amazon del que li agradaria, “com tothom”, però té clar que serà allà on estigui el client: “Prefereixo pagar una comissió alta i tenir un volum de clients gran, estar a Amazon és com estar en un centre comercial: el lloguer és alt però t’assegures moltes vendes.”

Adaptar-se o morir

No totes les botigues, però, poden o saben adaptar-se als canvis. El dia 31 de gener abaixarà la persiana la centenària Joguines Valls de Manresa. La seva encarregada, Trini Xuriguera, explicava fa uns dies a TV3 que un dels motius del tancament era la forta competència digital, ja que molta gent venia a la botiga per rebre assessorament i després comprava a la xarxa. “Fins i tot et demanen si poden fer una foto i així ja tenen la referència i tot”, lamentava. Per a Franc Carreras, professor de màrqueting digital a Esade, “que hi hagi un tipus de client molt sensible al preu que aprofiti l’assessorament de la botiga física i després ho compri on line no es pot evitar, però hi ha molt públic que vol consells i que li expliquin les coses i valora la relació de confiança que s’estableix” amb les botigues de proximitat. Per a Carreras, doncs, hi ha lloc per al petit comerç sempre que “s’esforci a donar un bon servei” i adaptar-se als nous temps amb eines que generin vincle i comoditat. “Un exemple seria el botiguer que m’explicava que atén els seus clients a través del Whatsapp”, indica.

“Tenim molta activitat a les xarxes socials i pengem molts vídeos, jo n’he fet ensenyant els nostres productes vestida de dinosaure lila i al Juanjo fins i tot li ha caigut un llamp, amb això hem aconseguit que la gent vingui aquí no perquè vol comprar una cosa sinó perquè ens la vol comprar a nosaltres, fins i tot va venir una parella gallega de viatge de nuvis a Barcelona per conèixer-nos”, explica la Laura García, copropietària juntament amb Juanjo Sánchez d’El Enano Friki. Aquesta botiga de l’Hospitalet de Llobregat especialitzada en merchandising de cinema, sèries i còmic és la que té més referències de Harry Potter de tot l’Estat: en té en estoc més de 830. A començaments del mes de desembre, un agent d’Amazon va oferir-li vendre a través de la seva plataforma. “Les comissions que s’emporta són molt altes i les condicions de devolució, draconianes. Amb productes que tenen tan poc marge com els nostres no surt a compte, per això vam dir que no”, explica Sánchez.

Des dels seus inicis, però, El Enano Friki té botiga pròpia en línia i ja ven més per internet que a la botiga física, el 55%. Per Nadal, han arribat a enviar en un sol dia 82 comandes. “No es pot competir amb Amazon, es pot sobreviure”, reflexiona García, que remata: “Això sí, en tot moment has de fer servir el cap i ser realista, no es pot cobrar 20 euros més per un producte, però potser 3 euros més sí, si aconsegueixes que a la gent li compensi pel servei que dones o la tria de productes que fas.”

El paper del consumidor

Conscients que muntar i mantenir una plataforma pròpia és impossible per a molts petits comerços, l’Agrupament de Botiguers de Catalunya està treballant en la creació d’una plataforma multimarca. Ho explica el seu president, Jordi Vilaprinyó, sense poder-ne donar més detalls perquè encara està en fase embrionària, tot i que vol llançar una reflexió a la ciutadania: “Hi ha el perill de desertitzar carrers de tot el país, i ningú vol viure en llocs on no hi ha comerç perquè vol dir més inseguretat i menys sostenibilitat, així que la gent també hauria de pensar-ho i valorar l’esforç i el servei personalitzat que ofereixen les botigues.” La mateixa reflexió la fa la secretària general de Comerç, Muntsa Vilalta, que demana als consumidors posar en valor “intangibles com el contacte i la confiança” i també els serveis que cada cop estan incorporant més botigues per completar l’experiència de compra. Vilalta creu que la llei que el govern està impulsant per regular les àrees de promoció econòmica urbana serà decisiu per ajudar a rellançar l’activitat comercial i veure quin és el lloc per a cada tipus de botiga. Perquè, assegura, és cert que creix la venda en línia però també l’aposta per petits comerços de proximitat especialitzats en productes d’artesania o ecològics.

64
milions
de compres en línia s’hauran fet aquest 2019 a Catalunya segons els càlculs del Departament de Comerç de la Generalitat
700
comandes
mensuals entrega Manzaning, la plataforma de vendes digital de mercats municipals i botigues de proximitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Les exportacions gironines creixen un 10% durant el gener

GIRONA

Salsa Jeans i la Casa de las carcasas obren al Gran Jonquera

la jonquera

MUNICH i Rituals se sumen a l’oferta comercial de l’Espai Gironès

salt
economia

Comença el saló Alimentaria&Hostelco més ambiciós i amb més presència internacional

L’hospitalet de llobregat
PALAFRUGELL

Oohx!gen, l’associació de comerciants de Palafrugell, renova junta

PALAFRUGELL

El B-Travel compleix les expectatives i supera els 26.000 assistents

barcelona
Tribuna

Només el set per cent?

Professor d’innovació a EADA Business School

La Xina: el soci, i competidor, inevitable

barcelona

Suara vol captar capital per finançar la innovació

Barcelona