Economia

Corpinnat, revulsiu per al sector

Corpinnat va sorgir l’any 2018 en el si de la DO Cava reivindicant la qualitat i el territori com a elements clau

El context internacional ha situat els escumosos catalans a la part baixa de la taula de preus

Des que l’abril del 2018 es va presentar públicament la marca col·lectiva de la UE Corpinnat, impulsada per sis cellers en aquell moment sota el paraigua de la DO Cava, el degoteig de notícies al sector dels escumosos no ha parat. La decisió dels impulsors de Corpinnat –Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Torelló i Sabaté Coca– va obligar tant el Consell Regulador del Cava com la DO Penedès a moure fitxa en un sector castigat per la imatge del low-cost en què han caigut els escumosos catalans, i per una guerra interna de preus de vins i raïm que acaba revertint també en el pagès, primera baula del procés de producció.

Aquell mateix 2018, el Consell Regulador del Cava va aprovar, en el ple del mes d’agost (l’últim presidit per Pere Bonet), una modificació del reglament intern que obligava els elaboradors de Corpinnat a prescindir de la marca o abandonar el consell regulador. A partir d’aquí van començar unes negociacions que no han acabat mai. Els elaboradors de Corpinnat (actualment són deu, ja que s’hi van sumar les marques Huguet de Can Feixes, Júlia Bernet, Mas Candí i Can Descregut) van abandonar el Consell Regulador del Cava el gener del 2019 i, tot i que van mantenir les converses amb l’actual junta, també en van obrir amb els representants de Clàssic Penedès.

El sector dels escumosos entrava en un punt d’inflexió. Els elaboradors emparats sota el paraigua de la DO Penedès ja treballaven aleshores amb la voluntat d’endreçar la seva situació dins d’un consell regulador que alguns pensen que hauria de ser exclusivament per a vins tranquils. Sota la presidència de Josep M. Albet i Noya, se’ls va batejar com a Clàssic Penedès i es va començar a perfilar l’estructura que hauria de regular els seus productes, reivindicant el territori per diferenciar-se del cava.

El fet que el cava hagi convertit el mètode tradicional en una DO és, des de fa anys, un dels problemes més criticats pels elaboradors catalans, que reclamaven la zonificació com a única manera de distingir-se respecte als caves de Requena, Aragó o Almendralejo.

En aquests anys, els escumosos Corpinnat s’han situat com a productes de gamma alta amb un gran potencial de competitivitat, a llarg termini, en el mercat internacional respecte als principals competidors: el xampany i el prosecco. I el reglament de Corpinnat ha esdevingut un repte per als elaboradors que volen completar el seu discurs amb conceptes lligats a la qualitat del producte: producció ecològica o biodinàmica, verema 100% manual, vinificació a la propietat, llargues criances, compromisos de llarga durada amb els productors i amb preus del raïm a l’alça.

Amb el context econòmic actual, la situació del sector de l’hostaleria i la restauració a causa de la Covid, i les últimes plagues a les vinyes, sembla que el sector dels escumosos aposta per començar a fer els deures, però no podem oblidar que el cava va néixer de la ruptura amb el xampany.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Les exportacions gironines creixen un 10% durant el gener

GIRONA

Salsa Jeans i la Casa de las carcasas obren al Gran Jonquera

la jonquera

MUNICH i Rituals se sumen a l’oferta comercial de l’Espai Gironès

salt
economia

Comença el saló Alimentaria&Hostelco més ambiciós i amb més presència internacional

L’hospitalet de llobregat
PALAFRUGELL

Oohx!gen, l’associació de comerciants de Palafrugell, renova junta

PALAFRUGELL

El B-Travel compleix les expectatives i supera els 26.000 assistents

barcelona
Tribuna

Només el set per cent?

Professor d’innovació a EADA Business School

La Xina: el soci, i competidor, inevitable

barcelona

Suara vol captar capital per finançar la innovació

Barcelona