La Borsa
Més valors
Economia

Les rentadores, de matinada

La nova factura de la llum per als usuaris domèstics fixa preus diferents en funció de les franges horàries

Les hores de la nit, les més econòmiques

L’estalvi pot ser de 300 euros a l’any

Encendre el llum, posar en marxa un electrodomèstic o carregar una bateria requerirà una certa reflexió a partir de demà si els consumidors volem optimitzar el nostre rebut de l’electricitat. I és que demà entra en vigor una nova tarifa elèctrica que afectarà els abonats adscrits al preu regulat, que a partir d’ara experimentaran canvis en els preus de l’energia en funció del tram horari en què la facin servir, amb modificacions rellevants també pel que fa al model de contractació de potència que triïn.

La intenció d’aquesta iniciativa és fomentar l’estalvi energètic i aplanar els pics de consum en determinades hores del dia, així com donar ales a la proliferació del vehicle elèctric, que majoritàriament es carregarà de nit.

El nou rebut, en principi, no afecta els usuaris que disposin d’una comercialitzadora pertanyent al mercat lliure, la qual, igualment, haurà d’informar de qualsevol canvi en les seves tarifes. Amb la factura del mercat regulat, les llars que tinguin contractada baixa tensió, és a dir, per sota dels 15 kW amb PVPC (preu voluntari al petit consumidor), sense discriminació horària, abonaran preus diferents segons l’hora del dia. Alhora, en el cas dels consumidors que ja s’havien acollit a una tarifa amb discriminació horària, la nova fórmula implicarà un encariment de la factura mensual d’uns dos euros, provinent de la part del rebut que s’encareix (peatges i càrrecs).

En tot cas, per a la resta, si fins ara es podien contractar fins a sis tarifes diferents, només n’hi haurà una, això sí, amb uns salts de preu que s’introduiran a partir del moment del dia en què es faci el consum, amb un cost dels peatges i dels càrrecs més alt. Els dos trams anomenats “punta” aniran de les deu del matí a les dues del migdia i de les sis de la tarda a les deu del vespre. Els tres trams “plans”, amb un preu intermedi, aniran de les vuit a les deu del matí, de les dues del migdia a les sis de la tarda i de les deu del vespre a la mitjanit. La tarifa “vall”, la més barata, que segons el ministeri pot costar fins a un 95% menys que la “punta”, s’estendrà des de la mitjanit fins a les vuit del matí, i també durant els caps de setmana i festius.

Objectiu: descarbonitzar

Fent-ne un bon ús, assegura la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), les famílies podran estalviar un mínim d’un 3,4% mensual i, si es fa un canvi d’hàbits radical, l’estalvi pot arribar als 300 euros a l’any. Això es produirà, asseguren, perquè els costos regulats, que ponderen més de la meitat de la factura, s’abaratiran entre un 6% i un 7%. L’executiu espanyol puntualitza que la intenció no és tant abaratir el cost de la llum com implicar els consumidors en un futur descarbonitzat. De passada, tal com admet la mateixa CNMC, també es vol facilitar que hi hagi “menys necessitat de noves inversions a les xarxes”.

Paral·lelament a la discriminació horària per al consum, també n’hi haurà per a la potència contractada. Si fins ara les llars triaven una potència màxima en funció de les seves necessitats, ara podran escollir fins a dues opcions simultànies, que s’aplicaran també en funció de les hores del dia. Aquestes potències es podran modificar fins a dues vegades anualment.

Conscient que tot plegat implicarà una certa confusió, el regulador ja ha avisat que farà campanyes pedagògiques sobre el model perquè s’hi aculli el màxim nombre d’usuaris possible i perquè traslladin el consum a les hores en què surt més econòmic. D’aquí a uns mesos, també ha previst posar en marxa un comparador d’ofertes al qual s’accedirà mitjançant un codi QR que apareixerà en la factura.

Mapa del rebut

Convé saber que la factura es compon de diverses parts. D’una banda, una mica més de la meitat del que paguem, un 55%, són els càrrecs i els peatges, és a dir, la part regulada del rebut. Els primers representen els costos que el govern espanyol atribueix a la promoció de les energies renovables i a altres costos, com l’anomenat “dèficit de tarifa”, i representen al voltant d’un 33%. Els segons, un 22% del rebut, provenen del cost de les xarxes de transport i la distribució. La resta del que paguem es desglossa en un 24% del cost efectiu de l’energia i, finalment, entre un 21% i un 22% són impostos.

La CNMC ha volgut subratllar que “més del 50% de les hores de l’any seran del tipus vall”, una qüestió que no ha deixat indiferents els usuaris de les xarxes socials, que han ironitzat sobre uns nous hàbits domèstics que implicaran dur a terme les tasques de la llar de matinada. En resum, el consumidor no pot modificar el que pagarà per peatges ni càrrecs, però sí que tindrà l’opció d’adaptar alguns dels seus hàbits i de triar les potències contractades. Entre els exemples que s’han sabut, hi ha la diferència de preu en funció de la franja horària a l’hora de posar un rentavaixelles o una rentadora amb un programa d’aigua calenta, així com per fer servir el forn durant una hora. Amb un preu mitjà de l’energia de 60 euros el megawatt hora, seria de sis cèntims en les hores vall, que pujaria a deu cèntims en horari pla i que es multiplicaria fins als vint cèntims en les hores punta. Per a una llar estàndard, la diferència de fer servir aquests electrodomèstics en l’horari barat o en el car suposaria un estalvi total d’uns 50 euros anuals.

LES XIFRES

300
euros
es podrien estalviar les famílies anualment en el rebut de la llum si fessin un canvi d’hàbits radical.
3,4
per cent
serà l’estalvi mitjà estimat per a les llars que no puguin canviar els hàbits totalment.
88,95
euros
el megawatt hora (MWh) era el preu de la llum divendres passat en el mercat majorista.

Els preus s’enfilen també al maig

Mentre no s’aplica la nova tarifa, els preus de la llum han tornat a batre rècords diaris, com el que es va registrar al gener en ple temporal Filomena, quan la neu va colgar mig Espanya. El preu mitjà de la llum en el mercat majorista va quedar fixat divendres en 88,95 euros el megawatt hora (MWh), tot i que en mesos com ara el maig i l’abril els preus s’acostumen a situar en la franja baixa. Dissabte, el preu va baixar fins als 81,77 euros/MWh, un fet habitual, ja que en cap de setmana les tarifes cauen per la baixada de l’activitat econòmica. Dijous el preu també era alt, de 86,23 euros/MWh.

Els preus dels drets d’emissions de CO2 i els del gas en els mercats internacionals continuaven a l’alça, i cal tenir en compte que aquests factors fan que es disparin els preus en els mercats majoristes, però també acaben impactant en el rebut de la llum.

Els experts justifiquen l’increment al·ludint al mal temps viscut a Europa en aquesta època de l’any, a una menor oferta de producte dels gasoductes noruec i rus i a la forta demanda que arriba des d’Àsia després de l’etapa més dura de la pandèmia. Els preus de l’abril es van enfilar fins als 62,56 euros i va ser un dels mesos d’abril amb la llum més cara dels darrers anys, a causa dels màxims històrics que van registrar els preus d’emissions. L’any 2019 el preu es va enfilar fins als 56,56 euros i l’any 2018, fins als 54,66.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Essity fixa a Barcelona el seu centre d’excel·lència de la cadena de subministrament

barcelona
economia

Ximo Puig negocia una fàbrica de bateries per al País Valencià

Preus especials de Fira de Girona per incentivar l’activitat

girona

Preacord per ampliar els ERTO fins al 28 de febrer del 2022

MADRID
Economia

Grifols emet bons de 2.000 milions d’euros per comprar Biotest

La pandèmia agreuja l’accés a l’habitatge

barcelona
economia

Subvencions de la Cambra per a pimes turístiques

Principi d’acord entre govern espanyol, patronals i sindicats per prorrogar els ERTO fins al 28 de febrer

Madrid

L’Automobile Barcelona descobrirà 18 vehicles fins ara inèdits, gairebé tots equipats amb motor elèctric

barcelona