La Borsa
Més valors
Economia

La nova tarifa elèctrica i l’empoderament

És evident que aquest és un canvi que comporta una certa complexitat per al consumidor. Per això cal formació i informació des de les comercialitzadores

La nova factura de la llum, que ha entrat en vigor aquest 1 de juny, pretén incentivar un consum més eficient de l’energia, amb la voluntat que l’import del rebut depengui més de quan es consumeix, amb el trasllat dels consums a les anomenades hores “vall”. Així, els preus dels peatges i càrrecs seran diferents entre els períodes horaris, tant de potència com d’energia. En el cas de la potència, es defineixen dos trams horaris: “punta” i “vall”, mentre que pel que fa al consum, es fixen tres trams horaris: “punta”, “pla” i “vall”.

Aquest model, pioner pel que fa a la resta de països d’Europa, obre la porta a l’abaratiment del rebut de la llum dels consumidors per mitjà d’uns comportaments eficients en el consum i d’incentivar traslladar els consums d’electricitat de les hores de màxima demanda elèctrica a les de menor ús, fet que reduirà la necessitat de dur a terme noves inversions en xarxes.

En aquest sentit, es destaca que més del 50% de les hores de l’any són les anomenades “vall”, on el consum és un 95% més barat que en les hores “punta”. Diversos estudis indiquen que l’estalvi que pot suposar el nou model se situa entorn dels 130 euros anuals per al consumidor domèstic. Així mateix, el nou model vol permetre un increment d’aquest estalvi mitjançant la possibilitat d’ajustar la potència contractada en cada tram horari.

L’aplicació d’aquest canvi correspondrà a les comercialitzadores que, en el cas dels consumidors adherits a la PVPC, aplicaran els nous peatges i càrrecs per períodes horaris. En el cas dels consumidors en el mercat lliure, el comercialitzador haurà d’adaptar el preu del contracte. Amb el nou model, s’incentiva que el consumidor apliqui criteris de consum adaptant les seves potències contractades i les seves pautes de consum als nous períodes horaris.

És evident que és un canvi que comporta una certa complexitat per al consumidor i, en aquest sentit, cal indicar que es fa necessari un gran exercici de formació i informació, tant per part de l’administració com per part de les mateixes comercialitzadores. Així doncs, el desenvolupament d’eines com ara comparadors d’ofertes han de permetre al consumidor la comprensió més clara del canvi que suposa el nou marc tarifari.

Queda per veure quin efecte tindrà aquesta modificació pel que fa a la millora de l’eficiència energètica per part dels consumidors i quin estalvi en el consum energètic pot representar, atesa la necessitat d’adopció de mesures actives per part del consumidor.

La situació d’emergència climàtica ens obliga a prendre mesures per ser més eficients en el nostre consum de recursos. En aquest entorn, la implementació de senyals de mercat que incentivin la presa de decisions per part del consumidor, i que en facilitin l’empoderament, és una mesura positiva d’estímul cap a un ús de l’energia elèctrica més eficient i cap a uns hàbits de consum més responsables.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Lidl aposta pels productors gironins

L’ESCALA

Els pastissers gironins vendran unes 110.000 coques per Sant Joan

GIRONA
Volen que els municipis no apliquin la llei de lloguer

Volen que els municipis no apliquin la llei de lloguer

GIRONA
TURISME

Estades de pretemporada al TorreMirona

TURISME

Tobogans aquàtics al càmping Valldaro

TURISME

La Costa Brava es promociona a París

Tensión Textil inverteix tres milions per poder reobrir

RIPOLL
Economia

Damm preveu superar els 2.000 milions de facturació

Barcelona

La producció de vehicles cau un 37,8% al maig en relació amb el 2019 per la manca de microxips

barcelona