Economia

El 500, el mite italià, ja té successor

Reportatge

El Fiat 500 va marcar una època a Itàlia. És un d'aquells cotxes que, com el Mini a Anglaterra, el Beetle a Alemanya, el 2 cavalls a França i el 600 a Espanya, va convertir-se en un mite perquè va provocar un canvi en la vida i costums de la gent. El 500 era un cotxe auster però molt econòmic que va permetre a moltes famílies tenir el seu primer cotxe, poder anar a la platja i a la muntanya els caps de setmana i descobrir el plaer del turisme i de les vacances.

El mite italià ja té, des d'ahir, successor. Fiat va presentar ahir a la ciutat italiana de Torí el nou 500 en una festa inèdita en la presentació d'un cotxe: dirigida per Marco Balichi, director de la cerimònia d'inauguració dels Jocs Olímpics d'Hivern de Torí 2006, a la plaça Vittorio, amb el riu Po al fons, amb pantalles gegants al centre de la ciutat, davant de 7.000 convidats de 63 països i retransmès en directe per la televisió italiana. A més, entre avui i demà serà presentat a les 30 principals ciutats del país amb espectacles i música. Amb tot aquest desplegament, ¿algú pot pensar que es tracta simplement d'un nou cotxe?

Al segon intent
El 500 va néixer l'any 1936, poc abans de la Segona Guerra Mundial, en un país encara empobrit pels efectes de la derrota de la primera. Aquell model, conegut com Topolino, costava 465.000 lires, la meitat d'un sou mitjà italià, i no va tenir l'èxit esperat. Així, la marca italiana va canviar completament el disseny del 500 al cap de 21 anys i el 4 de juliol del 1957, fa justament 50 anys, va presentar la nova versió d'aquell model, un cotxe molt més arrodonit que va ser un gran èxit de vendes. Concretament, Fiat va produir uns 3,9 milions de 500 entre els anys 1957 i 1975, els anys que va estar al mercat.

Fiat va recuperar la denominació per treure al carrer el Cinquecento l'any 1991, però el disseny es distanciava del que havia estat el 500 i tots aquells que esperaven un revival del mític model se'n van quedar amb les ganes. L'any 2004, però, la marca italiana va presentar al Saló de Ginebra un prototip, el Trepiuno, que recordava extraordinàriament el 500 i que necessitava el vistiplau del fabricant per sortir al carrer.

Set airbags més
Si el disseny és un revival adaptat als gustos del segle XXI, com ho són el Mini o el New Beetle, en motorització i equipament el salt de 50 anys del 500 es deixa notar amb escreix. Mentre que les credencials del model de mitjans del segle XX eren un motor de dos cilindres, 479 centímetres cúbics que, arrodonint, donaven el nom al cotxe, i 13 cavalls de potència, el nou 500 sortirà al mercat amb dues versions de gasolina -1.2 i 1.4 de 16 vàlvules- i una de dièsel -1.3 de 16 vàlvules- que tindran una potència de 69 i 100 cavalls els de gasolina i de 75 cavalls el dièsel. A més, comptarà amb un equipament molt complet que incorpora frens ABS, climatitzador i set airbags, entre d'altres extres. El cotxe es fabricarà a la planta de Fiat de Polònia i se'n produiran 120.000 unitats cada any, segons les previsions, que podrien trencar-se si l'èxit supera les expectatives. De fet, la marca ja ha rebut més de 25.000 comandes de gent que vol comprar el 500 sense saber-ne el preu, que Fiat no ha comunicat oficialment, tot i que els mitjans italians parlen d'entre 10.000 i 11.000 euros per a la versió bàsica.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Toni Bramon
President del Col·legi d’Arquitectura Tècnica de Girona (CATGI)

“La inestabilitat política ha fet disminuir la inversió pública”

Girona
TURISME

Bon pont per a l’hostaleria i inici oficiós de l’estiu

girona
ECONOMIA

Els hotels catalans superen els dos milions de persones allotjades al maig

Barcelona
unió europea

Brussel·les acusa Apple d’incomplir la llei europea de competència amb l’App Store

barcelona
Carme Ponsa
Presidenta del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme

“El Maresme turístic ha de ser més conegut internacionalment”

Malgrat de Mar
TECNOLOGIA

Implanten robots autònoms a S’Agaró Hotel

GIRONA

Confecció ben bé d’Olot

Olot

L’unicorn català Factorial surt de compres per créixer en talent

Barcelona
Joaquim Montsant
Director Territorial de Catalunya i Balears de Cesce

“L’empresa ha de millorar en l’ús d’informació per exportar”

Barcelona