STADA preveu afegir fàrmacs coneguts i tancar noves aliances
pla estratègic. La filial espanyola del laboratori alemany preveu vendre entre el 7 i el 10% més aquest any
La farmacèutica contractarà unes vint persones el 2023 per reforçar l’equip comercial
STADA España, la filial de la farmacèutica alemanya STADA Arzneimittel AG, té prevista l’adquisició de nous productes sense recepta de marques reconegudes, i noves aliances de desenvolupament o de distribució amb altres companyies per seguir creixent. Així ho ha explicat Mar Fábregas, la directora general de Stada España, que assegura que on més oportunitats de desenvolupament tenen és en healthcare i en fàrmacs d’especialitat, dues de les seves tres línies de productes.
Ara com ara, la divisió de consumer healthcare (‘atenció sanitària’), és a dir, productes sanitaris de cura que no necessiten recepta mèdica, aporta el 20% de la facturació de la filial. De fet, a mitjans de l’any passat, STADA va comprar a Sanofi setze marques de productes entre les quals incloïa Silomat, Mitosyl i Frubiase, molt ben posicionades a l’Estat espanyol i que encaixen en l’estratègia de creixement de la farmacèutica per als propers exercicis.
L’altra línia de negoci amb més potencial de creixement és la de fàrmacs d’especialitat, és a dir, medicaments de prescripció mèdica que tracten malalties cròniques, complexes o rares, i que tenen característiques concretes, com ara elevats costos anuals o distribució limitada. També inclou medicaments que ofereixen un seguiment exhaustiu i assessorament integral al pacient, com poden ser els oncològics i la medicació hospitalària. Ara fa tres anys que STADA va decidir diversificar-se cap a aquest tipus de fàrmacs i ja concentren el 10% de les vendes. En aquesta àrea, per exemple, han incorporat biosimilars (fàrmacs que mantenen la mateixa seguretat i eficàcia que la del medicament biològic de referència, però a un cost inferior). L’estiu passat van començar a comercialitzar a l’Estat espanyol el biosimilar bevacizumab.
Per la seva banda, la divisió de negoci de genèrics de STADA (es venen quan el fàrmac original perd el dret de patent) és, ara com ara, la més madura i amb la que es va iniciar l’activitat a l’Estat espanyol, justament ara fa vint-i-cinc anys i que, amb més de 500 referències, concentra el 70% de la facturació de la companyia.
Fábregas explica que fa una dècada, el grup va optar per diversificar la feina amb altres modalitats de productes i amb noves categories i àrees terapèutiques, i que es manté en aquesta línia. La diversificació es basa en una estratègia de desenvolupament doble, d’una banda amb aliances amb tercers i de l’altra, amb el desenvolupament d’innovació pròpia que fa des de la seu central a Alemanya.
Avui dia, STADA España té en cartera unes 800 referències i representa un 5% de la facturació del conjunt del grup, és a dir, 165 milions d’euros dels 3.250 milions que la multinacional va facturar l’any passat. El mercat espanyol va ser un dels que va registrar les xifres més bones, amb un creixement del 20% de les vendes respecte a l’any anterior. “Uns canvis en la compra de genèrics a Andalusia el desembre del 2020 han suposat una palanca de creixement que, sumada a la recuperació del mercat després de la pandèmia i al creixement inorgànic amb l’adquisició de productes de Sanofi, explica aquests bons resultats”, assegura Fábregas.
La directora general de STADA España creu que, tot i que no podran repetir el fort creixement del 2021, per al 2022 calcula un augment de les vendes d’entre un 7 i un 10%: “Dependrà molt de les oscil·lacions del mercat.”
Ara com ara, la filial ocupa 276 persones, 70 de les quals són a les oficines i la resta formen part de la xarxa comercial repartida arreu l’Estat. De cara al 2023, la farmacèutica aspira a ampliar la plantilla de STADA España amb 20 persones per a l’equip comercial, que participaran en el llançament d’un tractament biosimilar de Parkinson.
STADA, que va començar a operar a l’Estat amb medicaments genèrics fa vint-icinc anys, va haver de fer molta tasca de pedagogia i formació entre els facultatius per informar de l’evidència científica d’aquesta tipologia de medicaments. “Des d’aleshores vam fer una aposta per la formació, i avui segueix sent un dels nostres fets diferencials”, assegura la directora general. De fet, mig miler de metges passen cada any per les seves aules formatives.
STADA ESPAÑA
130.000 euros a Ucraïna
STADA España ha donat productes sanitaris de primera necessitat per valor de 130.000 euros per a la crisi humanitària d’Ucraïna arran de la invasió russa. La companyia va fer la donació a través de l’ONG Farmacèutics Sense Fronteres, per recolzar les necessitats bàsiques de la població.
“El nostre propòsit és cuidar la salut de les persones i seguir subministrant medicaments per pal·liar els efectes de la crisi entre la població”, explica la directora general de STADA España.