Economia

ECONOMIA

TEISA inverteix 2,2 milions d’euros en set nous autocars interurbans híbrids

L’empresa gironina és capdavantera a Catalunya en l’electrificació de flota interurbana de transport públic i discrecional

L’empresa gironina d’autocars TEISA ha invertit 2,2 milions d’euros per posar en funcionament set nous autocars interurbans híbrids en els diferents serveis que presta a les comarques gironines i a Osona. Amb aquestes noves incorporacions, actualment disposa de nou autocars interurbans híbrids i sis autobusos urbans híbrids que s’endollen. TEISA també està electrificant dues de les seves cotxeres i el 2023 incorporarà cinc vehicles 100% elèctrics més per als serveis urbans i de transport a la demanda. Amb aquesta nova aposta sostenible, la companyia banyolina es manté capdavantera a Catalunya en l’electrificació de flota interurbana de transport públic i discrecional. Àlex Gilabert, gerent i director de TEISA, explica que “tot i ser arriscat, hem decidit fer una aposta valenta per l’electrificació i la descarbonització de la nostra flota”. L’aposta per aquesta darrera electrificació de la flota s’emmarca dins de les ajudes dels fons Next Generation de la Unió Europea: “Les ajudes europees són un suport per a la inversió en noves tecnologies pel transport col·lectiu en autocar, però encara són molt escasses. Per aquests set vehicles el sobrecost d’inversió és d’un 40% més respecte un autocar interurbà dièsel i les ajudes suposen només un 18% de la inversió feta”. Davant la situació actual de crisi energètica i de l’augment de costos de les matèries primeres i del carburant, Gilabert subratlla que “vam prendre la decisió d’incorporar aquests autocars al novembre de 2021, quan encara el gasoil no havia doblat el seu preu; per això creiem que la recuperació de la inversió serà més ràpida per l’estalvi de carburant. Encara no hi ha dades que permetin valorar si l’estalvi en combustible compensa el sobrecost en inversió i en el manteniment, més car, de tenir dos sistemes de propulsió en un mateix vehicle (elèctric i dièsel). Fins d’aquí 10 o 12 anys no es sabran sabrem els costos reals d’operació.

El Departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territoris va adjudicar el passat agost ajudes dels fons europeus Next Generation a 20 sol·licituds per l’adquisició de vehicles d’energies alternatives baixes en carboni, 12 dels quals a TEISA. Als set que ha incorporat ara, cal afegir-hi els cinc vehicles 100% elèctrics per a serveis de tipus urbà i de transport a la demanda que la companyia inclourà el 2023. Els nous vehicles híbrids són fabricats per Irizar i Scania i tenen un motor de 360CV dièsel Euro VI-e (el menys contaminant dins la tecnologia dièsel) combinat amb un potent motor elèctric de 141kW. Aquesta combinació híbrida ha de permetre poder realitzar serveis tant a terrenys planers com en pendents del Prepirineu gironí. Els nous vehicles realitzaran serveis a totes les comarques on TEISA presta serveis de transport (Alt Empordà, Baix Empordà, Garrotxa, Gironès, La Selva, Osona, Pla de l’Estany i Ripollès), tant de transport regular com discrecional. Puntualment, es farà algun servei fins a Barcelona.TEISA disposa d’una flota de 250 vehicles: “La descarbonització que suposen aquests vehicles híbrids encara és poc significativa. Però és fonamental disposar d’aquesta experiència per poder plantejar plans de renovació ambiciosos que puguin contribuir a l’ambient de les flotes de transport públic, sobretot en el marc de l’acord català per la millora de la qualitat de l’aire”, afegeix el director-gerent de TEISA. L’empresa de transport està electrificant també dues de les seves cotxeres: amb una electrolinera (estació de càrrega per a vehicles elèctrics) per autobusos i cotxes a la de Montfullà, i amb dos carregadors elèctrics a la de Mates d’Olot, que suposen un repte d’inversió i de requisits a nivell d’infraestructura elèctrica.La companyia TEISA (Transports Elèctrics Interurbans SA) és una empresa familiar que es va fundar el 13 de març del 1920 a Banyoles a partir d’una iniciativa empresarial singular i innovadora fa més de 100 anys. Quan es va fundar, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics impulsats per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.

Compta amb 65 línies de transport regular i a demanda i amb un centenar de rutes escolars i de transport adaptat, a més d’oferir serveis turístics i d’excursions d’àmbit nacional i circuits internacionals en autocar. Amb 400 treballadors i treballadores, TEISA és present a gran part del territori gironí i part del barceloní, ja que dona servei a poblacions com Sant Feliu de Guíxols, Girona, Banyoles, Olot, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona,entre d’altres.El 2019 van rebre un reconeixement per apostar per la sostenibilitat en les flotes de vehicles i als últims tres anys han invertit set milions d’euros en la renovació de busos i d’autocars.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Una llar que ingressa 25.000 euros l’any no pot accedir a un habitatge a Barcelona i la seva àrea

barcelona
ELISENDA GUILLAUMES
DIRECTORA GENERAL D’AGRICULTURA I RAMADERIA

“La rendibilitat serà millor amb el nou model agrari”

barcelona

Catalunya, una fiscalitat petita

barcelona
JORDI MARTÍNEZ
DIRECTOR D’EDUCACIÓ FINANCERA DE L’IEF

“La gent ha de controlar les seves finances”

barcelona
XAVIER MARTÍNEZ
PORTAVEU DE LA PLATAFORMA PER UNA FISCALITAT JUSTA, AMBIENTAL I SOLIDÀRIA

“Falta transparència sobre els beneficis fiscals dels rics”

barcelona
Economia

Una fàbrica estratègica

RIELLS I VIABREA

Ecosol contractarà fins a cinc joves per treballar a l’empresa

Girona

Nestlé manté l’aposta per la sostenibilitat

Girona
Economia

Vandellòs II s’atura per l’entrada d’aigua de mar al condensador