Economia

economia

El port de Barcelona guanya 50 milions, un 20% menys que el 2022

El tràfic total cau un 9,8% pel context internacional, però es bat un nom rècord de creues, amb 3,5 milions de moviments

L’increment de despeses de manteniment i de personal, juntament amb el context internacional, van fer caure un 20% els guanys del Port de Barcelona l’any passat, en relació al 2022. En total, els beneficis van ser de 50 milions d’euros. La xifra de negoci va augmentar fins als 189 milions, un 4,4% més, i va assolir registres rècord. També van assolir xifres inèdites els creuers, que es van enfilar fins als 3,5 milions de moviments, un 52,9% més respecte dels 2,3 milions del 2022 i per sobre dels nivells prepandèmia. Respecte al tràfic de mercaderies, el Port va moure 64 milions de tones, un 9,8% interanual menys. El comportament va ser diferent per tipus de càrrega i van destacar els automòbils, que van créixer un 33,7%.

Segons el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, les xifres presentades aquest divendres demostren que la infraestructura barcelonina és un "reflex de la situació de l'economia a nivell mundial". En aquesta línia, el director general de la institució, José Alberto Carbonell, ha recordat que l'últim exercici ha estat marcat pels conflictes geopolítics -sobretot el del Mar Roig i l'Orient Pròxim-, la baixa demanda a escala europea i el refredament de les exportacions. En els resultats, ressalta la xifra rècord de creuers, que van superar en un 13% el màxim del 2019. Quant a la tipologia de passatge, els moviments de port base (els que més aporten a l'economia catalana) van representar un 53%, mentre que el trànsit va ser el 47% restant. Per aquest 2024 Salvadó ha assegurat que la voluntat és "mantenir" la xifra de creuers que arriben a la infraestructura i ha indicat que volen incrementar els moviments que tenen com a port base Barcelona. El màxim responsable del port també ha avançat que durant el primer semestre d'aquest any s'adjudicarà la setena terminal. Preguntat per l'impacte d'aquestes xifres en un context de sequera, Salvadó ha recordat que han pactat amb les nou navilieres que operen en la infraestructura que no carregaran aigua mentre duri la fase d'emergència. Pel que fa als ferris, durant el 2023 van registrar-se 1,7 milions de moviments, un 8,7% més que el 2022. En conjunt, la xifra total de passatges es va enfilar fins als 5,3 milions.

 El tràfic total de mercaderies, va caure un 9,8% respecte de l'any anterior, quan es van assolir nivells rècord. El tràfic de 'hinterland', és a dir, les mercaderies que entren i surten pel port, van baixar un 4,3% interanual, fins a les 33,7 milions de tones. En contenidors, el Port de Barcelona va registrar un moviment de 3,3 milions de TEUs, un 7% menys. Les exportacions van caure un 12% i van mostrar un comportament "molt feble" durant tot l'any, ja que pràcticament tots els sectors van patir descensos (química, béns d'equipament, alimentació, pinsos i productes manufacturers). Per països, el principal mercat va ser Àsia i Oceania, que van concentrar un 47% de la quota de mercat total. Un 26% de les vendes a l'exterior van ser a Amèrica, amb un pes important dels Estats Units (7%); seguit d'Àfrica (13%) i Europa (14%). Les importacions, en canvi, es van mantenir i tan sols van caure un 1%. Els contenidors que van arribar a la capital catalana a través del port principalment van fer-ho des de la Xina (45,9%). La infraestructura també ha destacat el pes de Turquia (5,8%), Índia (4,6%), els Estats Units (4,5%) i Vietnam (4,1%). En la presentació dels resultats, el Port de Barcelona ha ressaltat el comportament del tràfic d'automòbils, que va créixer un 33,7%, fins a les 790.000 unitats. Destaquen sobretot les importacions, que van batre el rècord, enfilant-se fins a les 246.0000 unitats (+54% respecte del 2022). D'aquests, un terç van ser elèctrics i d'aquests, el 92% van ser de la Xina. Les exportacions, per la seva banda, van augmentar un 26%. 

La infraestructura ha assegurat que les xifres demostren que el port barceloní és la porta d'entrada dels vehicles elèctrics fabricats a la Xina per al sud d'Europa i la Mediterrània. Per tipus de càrrega, durant el 2022 també van registrar un rècord els sòlids a granel, amb un moviment de 4,8 milions de tones (+5,6% interanual). El grup dels líquids a granel va baixar un 17,1%, fins a les 13 milions de tones. Quant al tràfic ro-ro (de bucs que transporten vehicles amb rodes), es van moure 414.000 UTIs (unitats de càrrega intermodal com contenidors o remolcs)  un 1,3% menys que l'any anterior. Des del punt de vista financer, el Port de Barcelona ha detallat que els guanys de 50 milions d'euros mostren una "solidesa" econòmica, tot i representar una baixada dels beneficis respecte de l'any anterior. El resultat d'explotació es va situar en 44 milions d'euros, un 18,5% interanual menys. La infraestructura ha atribuït a una alça en la despesa, tant en l'àmbit operatiu (increments en el manteniment de les infraestructures i dels sistemes informàtics) com en l'àmbit de personal (augment salarial dels treballadors públics, entre altres). L'endeutament bancari es va reduir fins als 124 milions d'euros, 18 milions menys. Amb tot, en la presentació dels resultats, la subdirectora general i responsable financera de la institució, Miriam Alaminos, ha apuntat que la infraestructura es manté com el principal contribuint al sistema general de ports de l'Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona