Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile
La consultora de dades basada en IA vol operar a tota la geografia americana des de la base xilena
Llança al mercat Datokey, una eina per seleccionar més eficaçment les dades realment útils per als models d’IA
Per Quintero, més que pensar a vendre més , les empreses han de procurar ser més eficients
Datarmony, consultora estratègica de dades basada en IA, ha obert delegació a Xile, mercat que tindrà un protagonisme especial en el negoci de la companyia, fins al punt de representar el 16,7% de la facturació, que al tancament del 2024 arribarà a 1,7 milions d’euros. D’altra banda, Datarmony acaba de presentar Datokey, una solució automàtica concebuda per millorar la qualitat de les dades amb què ha de treballar la intel·ligència artificial (IA) que corregeix i anticipa errors.
“Aterrem a Xile perquè coneixem bé el mercat. Hi vam arribar el 2010, quan vam obrir Multiplica, una consultora de dades en Google Analytics. Val a dir que som partners en Google Cloud, i Google ha fet una gran inversió a Xile en infraestructura, arran dels observatoris astronòmics, que requereixen un gran consum de dades” , comenta Enric Quintero, CEO de la companyia. Com explica Germán Martínez, que serà el cap visible de Datarmony a Xile, “la nostra intenció és entrar en nous mercats com ara el de telecomunicacions, financer, retail i travel, que estan mostrant un gran potencial d’inversió en IA.” Com afegeix, “Xile compta amb una alta disponibilitat de dades, però té un acompliment pobre quant al seu ús i impacte.” A més coincideix amb la implementació que s’està fent al país llatinoamericà de la tecnologia 5G, ara en la fase de comercialització, que donarà volada al desenvolupament de la IA. De fet, com assenyala Quintero, “com que tractem amb empreses multinacionals que operen en tota l’àrea americana, Xile serà la base per ser a mercats com el Perú, l’Argentina o Mèxic i Colòmbia, mercats on ja hi és el grup MIO”. Amb una cartera d’uns 40 clients, Datarmony té clients en sectors diversos, si bé el sector turisme, “en què la gran competitivitat entre empreses els fa treballar amb dades”, o el comerç electrònic sobresurten, tot i que també en conrea d’altres, com telecomunicacions o finances. A tot l’Estat, compta amb delegats a Madrid, País Basc, País Valencià, Extremadura, Galícia i Andalusia.
D’altra banda, Datarmony és notícia per llançar al mercat Datokey, una eina per refinar encara més les dades que ha de garbellar la IA. “Hem d’incidir en el punt feble de la IA, les dades no prou acurades que les empreses serveixen al model d’IA, tot fent una collita de dades sense una selecció prèvia.” Datokey està dotat d’un sistema d’alertes en la prevenció d’errades que les pot reduir en un 40%, a més a més de millorar l’eficiència en reduir fins a un 30% les respostes a incidents gràcies a les alertes i estalviar en un 20% els costos de manteniment a les empreses. Amb Datokey, “entrenes el sistema perquè faci una tria sobre les dades que entren i distingeixi entre les que són útils i les que no, pel fet de ser esbiaixades”. D’aquesta manera, es pot identificar mètriques i dimensions que cal monitorar, a més de crear models per detectar anomalies en la recepció de dades de manera automàtica, cosa que estalvia temps de feina. La dada es recopila, s’analitza i es valida, per tot seguit ser guardada a un document Drive que serà processat via Cloud Functions. Finalment, s’activa un sistema d’alertes per correu o SMS. Un cas en què Datokey ja ha mostrat la seva efectivitat és el d’un hotel que patia constantment errors en la mesura de dades al lloc web, cosa que feia perdre molt de temps als equips d’IT. Amb l’eina, l’equip d’informàtics és alertat dels errors, i així han aconseguit reduir el temps esmerçat a mantenir la qualitat de les dades recollides i poder concentrar-se a desenvolupar noves solucions al lloc web per respondre a les necessitats del client.
Invertir en experts
L’objectiu de Datarmony des de la seva fundació ha estat esprémer les possibilitats de la IA, però sense deixar en un paper secundari el factor humà. Com explica Enric Quintero, “no hem d’oblidar que han de ser les persones les que han de guiar la IA, si no volem que sigui aquesta la que ens controli”. Li preocupa l’esquema reduccionista que fan servir moltes empreses quan s’enfronten a la IA: “Si adopten la IA sense invertir en experts que la sàpiguen conduir, per tal de reduir costos ja a curt termini, es trobaran que després hauran de pagar més per contractar gent que li sàpiga treure un rendiment òptim.” En aquest sentit, Enric Quintero convida les empreses a fer una revisió radical dels seus objectius estratègics: “Cal sortir de la dinàmica del vendre més i més, quan el que realment cal és millorar l’eficiència del que oferim, i és interpretant les dades correctament que sabrem on ho fem prou bé i on cal millorar.”
Per Enric Quintero, en el futur immediat seran crucials solucions de millora de qualitat: “Les dades són el nou petroli, però el petroli cal refinar-lo perquè sigui realment útil.”