La força dels novells
Joves emprenedors denuncien la falta de representativitat de les noves generacions en les organitzacions empresarials
Només un 3% dels òrgans decisoris de les patronals estan ocupats per menors de quaranta anys
Es defineixen com una força ingent de creació de riquesa i llocs de treball per sortir de la crisi i guanyar competitivitat en el futur, però estan infrarepresentats en els òrgans de govern de les grans patronals. Es tracta d'una colla de joves empresaris catalans, agrupats dins de la Federació d'Associacions de Joves Empresaris i Emprenedors de Catalunya (FAJEEC), que per denunciar aquesta absència han llançat una campanya a la xarxa, #arajovesempresaris, avalada per un estudi que demostra que la generació de joves empresaris d'entre 30 i 45 anys representa menys del 3% de presència en les direccions de les grans organitzacions empresarials catalanes, molt lluny del que li pertocaria si s'equiparés amb la corba poblacional catalana.
Prenent com a mostra cinc grans institucions: la Cambra de Comerç de Barcelona, Foment del Treball, Pimec, Fepime i la Cecot, l'estudi de la FAJEEC conclou, per exemple, que la mitjana d'edat en aquests òrgans de govern és d'uns 60 anys. De fet, els més grans d'aquesta edat acaparen el 43% dels càrrecs de responsabilitat (vegeu gràfic).
Les dades estadístiques es van presentar ahir a Barcelona amb l'assistència activa de representants de diverses organitzacions empresarials juvenils, entre les quals hi havia Nous Empresaris i Emprenedors de Catalunya (NEEC), Ecoemprenedors, Xarxa Onion, Joves Advocats de Catalunya, Quelcom + i el Club de Joves Empresaris del Cercle Metal·lúrgic, entre molts d'altres. Els impulsors de la iniciativa van explicar que la campanya de sensibilització per incrementar el pes específic dels joves en les patronals també ha rebut el suport explícit d'entitats com ara les seccions joves de CCOO i la UGT, i també adhesions a títol personal d'empresaris com ara l'emprenedor tecnològic Didac Lee i Cristian Rovira, conseller delegat del Grup SIFU.
Desmarcats
Es dóna la circumstància que, tal com va avançar L'Econòmic dissabte passat, una de les organitzacions empresarials de joves més representatives, l'AIJEC, s'ha desmarcat de la campanya #arajovesempresaris perquè hi està en desacord, i de fet, s'ha donat de baixa de la federació que va cofundar i dins la qual ocupava una vicepresidència.
Tot i que l'AIJEC ha declinat participar en el que consideren una confrontació directa amb patronals com ara Foment, de la qual forma part, la FAJEEC assegura que és una campanya “en positiu”. Així ho explicava ahir Jordi Solé Tuyà, president de la FAJEEC, que rebutjava posar cap accent polèmic o agressiu a la iniciativa: “No volem quotes sinó coherència, ni tampoc acudim amb un ideari establert, sinó que volem contribuir a corregir una situació anòmala.” Al marge de les estadístiques, Solé Tuyà va remarcar la “percepció” que hi ha un excés de reeleccions en alguns càrrecs i que determinades persones formen part dels òrgans de més d'una entitat, i també que “sovint les reunions no tenen quòrum”.
El president de la FAJEEC va negar la versió que assegura que els joves no es volen implicar, i va recordar que dues terceres parts de les adhesions que ha rebut la campanya corresponen a persones disposades a participar en aquesta gestió, en la qual, segons la FAJEEC, les noves generacions poden aportar “una excel·lent formació i bon coneixement de les noves tecnologies”, entre altres valors.