Empreses

Frenos Sauleda es manté líder en les peces de fricció per als camps eòlics

L'empresa especialitzada en el sector de l'automoció vol fer el salt a l'àmbit dels elevadors

La producció
per al mercat automobilístic s'ha anat reduint fins arribar al 35%
Ens comencen a copiar; per tant, segur que fem les coses bé

A poc a poc i amb bona lletra. Aquest podria ser la màxima de Frenos Sauleda, empresa capdavantera a Catalunya i a l'Estat en el camp del material de fricció per a folres d'embragatge i frens industrials. L'empresa familiar amb seu a Sant Cebrià de Vallalta té els orígens en una fàbrica tèxtil l'any 1897 a Sant Pol de Mar, encapçalada per Victoriano Sauleda. Trenta anys després, Antonio Sauleda Paulís va diversificar el negoci amb la creació d'una cinta de fre per als automòbils que acabaria esdevenint la part principal de la producció i el 1953 es convertiria en única en mans d'Antonio Sauleda Parés. No seria fins al 1980, però, que una nova diversificació ampliaria el camp de negoci als frens d'aplicació industrial que, en l'actualitat, se centra majoritàriament en el sector eòlic dels grans aerogeneradors.

“L'any 1992 van començar a assistir a fires internacionals i a partir d'aquí vam començar a captar clients, entre ells dues de les empreses eòliques capdavanteres que es van interessar pels nostres productes”, explica el gerent de Frenos Sauleda, Toni Sauleda. L'auge de les energies alternatives durant els anys noranta i principi del 2000 van afavorir molt l'empresa, que va passar de dedicar pràcticament el total de la producció al mercat automobilístic a reduir-lo a un 35%. El factor energètic representa ara un 27% de la facturació, on a banda del sector eòlic també s'hi sumen les peces destinades a les centrals hidroelèctriques. Les vendes de Frenos Sauleda també es concentren a l'exterior. L'empresa té incidència a 70 països, gairebé a tots els europeus i també a l'Orient Mitjà, la Xina, els Estats Units i el nord d'Àfrica. I què els fa diferents? “No som els únics a oferir productes de fricció, però ens hem guanyat a pols la fama de garantir un servei de qualitat i de ser especialment flexibles quan es tracta de servir”, indica el director d'exportació, Xavier Tresserras, que afegeix: “Som molt coneguts en el món de la marca blanca dels sistemes de fricció.” En aquest sentit, l'element de flexibilització ha estat cabdal en els temps d'alts i baixos del mercat i els ha fet imprescindibles per a multitud de petits negocis que no poden accedir a les grans firmes. “La nostra veta de mercat no la poden ocupar les multinacionals perquè no els surt a compte. Nosaltres podem fer sèries de dues peces i de deu mil”, constata, i recorda que el seu catàleg pot superar tranquil·lament les 25.000 referències i es renova constantment.

Vestit a mida.

Toni Sauleda incideix que la cura a atendre les demandes dels clients és una de les màximes de Frenos Sauleda. “Parlem de fabricar peces a mida i curiosament no ens hem volgut mai posicionar com a marca, però de mica en mica hem vist com la gent ens demanava expressament els nostres productes, com a garantia de fiabilitat”, comenta el representant de l'empresa maresmenca. Sauleda insisteix que aquest posicionament no volgut també ha comportat la part negativa. “Ens hem trobat que ens copien; per tant, segur que fem les coses bé”, fa broma.

Els principals competidors de Frenos Sauleda, segons el director d'exportació, són determinades grans firmes que diversifiquen les àrees de negoci en temps de crisi i els fabricants asiàtics que “col·lapsen” el mercat amb productes “a uns preus irrisoris”. “Afortunadament ja ens estem trobant amb clients que ens van marxar perquè compraven més barat però que han tingut una mala experiència amb els resultats”, indica Xavier Tresserras, que aventura que aquest any pensen remuntar en vendes en el sector de l'automoció en part pel retorn d'aquests clients decebuts amb el tracte rebut a fora.

El ritme adequat.

El representant de l'empresa admet que l'alt volum de fabricació de dos anys enrere –a causa de la gran demanda de peces per a parcs eòlics– va obligar l'empresa a reflexionar sobre els seus límits. “La situació ens obligava a mantenir una velocitat de creuer que no era la nostra i que ens condicionava la manera de treballar”, recorda. En aquest sentit, malgrat no fer-ne bandera, des de Frenos Sauleda es considera que el ritme d'ara “és molt més assumible, més òptim”, malgrat que no es renuncia a continuar abastant nous camps. Les peces que fabrica Frenos Sauleda tenen un preu de mercat baix, i això condiciona l'empresa pel que fa al marge de beneficis i, també, la decisió d'obrir nous mercats a l'estranger. “Un folre d'embragatge pot costar uns 2 euros, però es tracta de peces que pesen molt i que tenen un cost elevat quan es tracta de transportar-les a fora”, diu, i afegeix: “El nostre mercat natural i més potent és l'europeu.” Quan es tracta de posicionar-se en altres països Frenos Sauleda aplica la màxima d'evitar “dos galls en un mateix galliner”. “Pactem amb un únic representant que s'adiu a les nostres necessitats i només col·laborem amb ell. Volem evitar competències que no duen enlloc”, considera Xavier Tresserras. Pel que fa a la reactivació del mercat nacional, el representant de Frenos Sauleda no es mostra gaire esperançat. “El mercat està molt atomitzat i nosaltres treballem amb tres clients majoritàriament en el camp automobilístic i un en l'eòlic”, precisa Sauleda, i afegeix: “El nostre horitzó continua sent l'exportació.”

Frenos Sauleda produeix des de fa seixanta anys en el camp del material de fricció, primer només per al sector automobilístic i després fent peces per als aerogeneradors eòlics. L'adaptabilitat de la firma ha estat clau per a l'èxit.
Facturació
8,6 M€
Treballadors
83
Any de fundació
1953

Meditar els nous mercats

Fa relativament poc temps que Frenos Sauleda ha començat a ampliar àmbits d'activitat i s'ha fixat en el sector dels elevadors com a possible nova segmentació. Xavier Tresserras avança que és un món nou al qual fins ara havien deixat de banda. “Per a nosaltres, en l'aspecte tècnic, és un món molt senzill, però alhora exigeix les màximes certificacions de seguretat perquè parlem de màquines que transporten persones”, explica el director d'exportació, que destaca que ja disposa des de fa anys de la ISO 9001 i 14001. L'objectiu a curt termini és continuar treballant per trobar clients “però de forma molt meditada”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA
economia

Boeing canvia de direcció

barcelona